Hoe maak je van jouw marketing stage een succes? - AIESEC in Nederland

Hoe maak je van jouw marketingstage een succes?

Als je het AIESEC opportunity portal doorzoekt en zoekt naar Global Talent projecten, kom je heel veel business en marketing stages tegen. Gelukkig voor jou als je geïnteresseerd bent in een van die projecten! Maar je vraagt je misschien af waarom er zoveel zijn? Nou, dat is omdat marketing, cruciaal kan zijn voor het succes van jouw bedrijf.

De marketingafdeling van een bedrijf heeft de (gedeeltelijke) taak om de visie van het bedrijf naar buiten toe uit te dragen. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om zoveel mogelijk klanten te krijgen en daarmee de winst of het marktaandeel van het bedrijf te maximaliseren. Om succesvol te zijn in jouw marketing stage, moet met een paar belangrijke basisprincipes rekening worden gehouden.

1. Communicatie

Marketing en communicatie gaan hand in hand. Het is immers belangrijk om de boodschap van jouw bedrijf zo goed mogelijk te kunnen vertalen naar jouw (potentiële) klanten. Als marketeer moet je in staat zijn uit te zoeken wie jouw doelklanten zijn, en hoe je met hen moet communiceren. Je moet toch niet al te jong en straatgericht praten als je iets probeert te verkopen aan ouderen?

2. Zichtbaarheid

Wil je dat mensen jouw bedrijf of merk herkennen? Zorg er dan voor dat je zichtbaar bent. Of je er nu voor kiest om dit via social media te doen of op grote billboards in de stad. Het is aan jou als marketeer, maar bedenk wel dat je een strategie moet kiezen die past bij jouw bedrijf. Probeer bovendien creatief te zijn! De beste marketingstunts waren mogelijk onverwachte advertenties of geweldige guerrillamarketing.

3. Richt u op het juiste segment

Dit ligt misschien voor de hand, maar het is gemakkelijk om de focus te verliezen op wat jouw doelklanten werkelijk zijn. Zodra je van deze klanten afwijkt, wordt het moeilijk om bij te houden wat jouw bedrijf echt belangrijk vindt. Het is cruciaal dat de visie van het bedrijf overeenkomt met die van zijn klanten. Aangezien jouw doelklanten waarschijnlijk het meest winstgevend zijn voor het bedrijf, moet u zich altijd op die specifieke mensen richten. Natuurlijk kan het bedrijf zich ook op andere (niche)markten richten, maar het mag nooit de focus op zijn sterklanten verliezen.

4. Focus op wat jouw klanten echt belangrijk vinden

Dus u richt zich op het juiste segment? Dan moet u luisteren naar wat deze klanten eigenlijk zoeken. Het bedrijf bepaalt wat voor soort bedrijf het runt. Of het bedrijf nu producten, diensten of een liefdadigheidsorganisatie verkoopt, het moet altijd blijven luisteren naar zijn klanten. Zij kunnen ook goede ideeën hebben, en niet onbelangrijk, die klanten houden jouw bedrijf draaiende. Binnen marketing begint luisteren naar wat jouw klanten te zeggen hebben, bijvoorbeeld met luisteren en reageren op klachten van klanten. Deze actie zorgt ervoor dat je de ideeën van jouw klanten te horen krijgt, en je zorgt ervoor dat jouw klanten tevreden blijven. Wist je dat mensen gemiddeld bereid zijn meer te betalen voor een vliegticket als ze snel antwoord krijgen op een klacht op social media?

5. Wees eerlijk

En last but not least, blijf altijd eerlijk tegenover jouw klanten. Helaas werd marketing in het verleden vaak gebruikt om leugens te verdoezelen of om een imago te creëren dat niet past bij jouw bedrijf, maar de sterkste marketing is wanneer je trouw blijft aan waar jouw bedrijf in gelooft en eerlijk blijft.

Kortom, als marketeer kun je zo creatief mogelijk zijn. Houd echter in gedachten dat achter elke marketingstunt of advertentie een doordachte strategie moet zitten. Deze strategie moet passen bij de visie van het bedrijf en moet bijdragen aan het uiteindelijke doel van het bedrijf. Als je deze en bovenstaande tips in gedachten houdt, wordt jouw marketing stage zeker een succes!


Foto door Brad Javernick van Home Oomph

Meer lezen
Omgaan met de stress van thuiswerken

Omgaan met de stress van thuiswerken

Veel mensen beschouwen thuiswerken als een algemeen doel voor hun evenwicht tussen werk en privé. Zij werken met behulp van evoluerende technologieën zoals Skype, Zoom, FaceTime, Slack, Google Hangouts en cloud computing. Onlangs heeft het thuiswerken een impuls gekregen door de huidige wereldwijde pandemie van het coronavirus.

Organisatie van de wereldwijde gezondheidscyclus

Organisatie van de wereldwijde gezondheidscyclus

  Het organiseren van de mondiale gezondheidscyclus AIESEC is in essentie 1) een leiderschapsorganisatie, 2) die zorgt voor interculturele uitwisselingen. COVID-19 sloot dat laatste af zoals we het kennen. Onze uitdaging was om het op zoom te organiseren. De aanvankelijke uitdaging "Nou, er is niet veel...

De kracht van culturele intelligentie

De kracht van culturele intelligentie

Een derde type intelligentie, dat pas na het begin van de 21e eeuw is geïntroduceerd, is CQ; Cultural Quotient, of culturele intelligentie. De culturele expressie van ieder mens (bv. zijn manier van spreken, overtuigingen, normen, lichaamstaal, rituelen enz.) wordt beïnvloed door de culturele samenleving waarvan hij deel uitmaakt of vroeger deel uitmaakte. Door deze unieke, intrinsieke verzameling cultuur die ieder mens met zich meedraagt, zijn we allemaal verschillend.

Connect Youth: Doelgericht netwerken

Connect Youth: Doelgericht netwerken

Covid-19 triggerde ons om creatiever te zijn in het vinden van nieuwe manieren om waarde te creëren voor onze leden en gebruik te maken van de mogelijkheden die de online wereld te bieden heeft. Daarom wilden we een inspirerend online netwerkevenement creëren voor onze leden. Een kans voor hen om aansluiting te vinden bij het nationale netwerk en op een waardevolle manier kennis te maken met verschillende soorten organisaties.

Wat is klimaatverandering?

Wat is klimaatverandering?

Klimaatverandering wordt gedefinieerd als een verschuiving in de gemiddelde omstandigheden van mondiale of regionale klimaatpatronen gedurende ongeveer 30 jaar. Dit veroorzaakt opwarming van de aarde en onverwachte weersomstandigheden in elk land op elk continent.

Duurzaam reizen: Hoe de wereld te bereizen zonder te vliegen

Duurzaam reizen: Hoe de wereld te bereizen zonder te vliegen

In haar blog van vorige maand schreef Anne dat voorlichting over jouw milieuvoetafdruk een eerste stap is om bij te dragen aan een duurzamere wereld. Verschillende websites kunnen je daarbij helpen, bijvoorbeeld pagina's die de milieu-impact van kleding laten zien...

Interesse?

Zet de eerste stap.

Boek een gratis consultatiegesprek in een van onze steden om je mogelijkheden te verkennen!