Covid-19 triggerde ons om creatiever te zijn in het vinden van nieuwe manieren om waarde te creëren voor onze leden. We wilden gebruik maken van de mogelijkheden die de online wereld te bieden heeft. Daarom wilden we een inspirerend online netwerkevenement creëren voor onze leden. Een kans voor hen om aansluiting te vinden bij het nationale netwerk en op een waardevolle manier kennis te maken met verschillende soorten organisaties. Om deze belofte waar te maken, wilden we dat dit evenement meer zou zijn dan alleen een netwerkgelegenheid. We wilden het echt verbinden met de kern van AIESEC. Zo bedachten we Connect Youth! Een evenement waar onze leden door middel van workshops in contact komen met verschillende soorten organisaties. Ze richten zich op het doel en de plaats van deze organisatie in de samenleving.
De eerste dag mochten we Unilever verwelkomen op het evenement. Een paar van hun trainees die met het merk Ben & Jerry' s werken, gaven ons een case: hoe zorg je ervoor dat een merk met impact wordt gezien zoals zij dat willen en geloofwaardig blijft. Alle deelnemers, van AIESEC in Nederland en AIESEC in België, werkten in groepen. Samen kwamen ze met actiestappen en voorbeelden en algemene regels voor geloofwaardigheid. Een van de meest genoemde voorbeelden is het belang van transparantie, van zowel de positieve aspecten als de verbeterpunten.
Een ander onderwerp dat we uitgebreid hebben besproken, was het verschil tussen de gebruikte informatie voor greenwashing en geloofwaardige impactberekeningen en -gegevens. Het was geweldig om deze onderwerpen samen te onderzoeken en het bewustzijn over dit onderwerp te vergroten. Er zijn veel goede ideeën uit deze sessie voortgekomen en hopelijk hebben ze zowel onze leden als de stagiairs bij Unilever geïnspireerd.
De volgende dag hadden we een ander soort agenda. Voor deze dag hadden we Jan-Willem van Effective Altruism uitgenodigd. Effective Altruism is een NGO die mensen helpt een positieve impact te hebben in hun leven. Jan-Willem nam ons mee in een aantal fundamentele manieren om invloed uit te oefenen en hoe effectief die kunnen zijn. Verder gaf hij ons enkele tips en trucs om na te denken over hoe we onze carrière vorm kunnen geven. Aangezien de meeste van onze leden doelgericht zijn en veel om dit onderwerp geven, sloot dit onderwerp perfect aan. Daarnaast konden we de onderwerpen in kleine groepen bespreken en onze vragen stellen. Ik denk dat het, naast dat het erg interessant was, sommige van onze leden echt geholpen heeft om hun opties voor het opbouwen van een impactvolle carrière te ontdekken.
Ter afsluiting van het evenement waren er twee eigenaren van Holie Foods bij ons. Holie is een bedrijf dat gezonde granola en hummus maakt en een businessmodel heeft waarbij ze met de helft van hun winst bomen planten. De twee eigenaren vertelden ons op een zeer enthousiaste en inspirerende manier over het waarom van hun bedrijf. Daarna was het tijd voor ons om aan de slag te gaan: we kregen een case waarmee we kort aan de slag konden en konden daarna onze suggesties aan Holie pitchen over hoe we nog duurzamer konden worden. De energie tijdens deze sessie was opmerkelijk. Iedereen vond het erg leuk, en één team mocht zelfs "naar huis" met een prijs. In dit geval een aantal heerlijke etenswaren van Holie.
We vonden het erg leuk om dit evenement te organiseren. Het was iets dat echt anders was dan andere evenementen die we hebben, terwijl het tegelijkertijd sterk verbonden was met het doel van AIESEC. Ik hoop dat we onze partners in de toekomst weer zullen zien, misschien zelfs ooit weer bij fysieke evenementen.
Hallo allemaal, mijn naam is Merel en ik maak deel uit van het fulltime bestuur van AIESEC in Amsterdam. Verder help ik met het organiseren van een terugkerend evenement in Amsterdam. Bij dit soort evenementen proberen we de studenten van AIESEC in contact te brengen met bedrijven in Nederland. Lees hier meer over hoe AIESEC achter de schermen werkt.