Hoe maak je van jouw marketing stage een succes? - AIESEC in Nederland

Hoe maak je van jouw marketingstage een succes?

Als je het AIESEC opportunity portal doorzoekt en zoekt naar Global Talent projecten, kom je heel veel business en marketing stages tegen. Gelukkig voor jou als je geïnteresseerd bent in een van die projecten! Maar je vraagt je misschien af waarom er zoveel zijn? Nou, dat is omdat marketing, cruciaal kan zijn voor het succes van jouw bedrijf.

De marketingafdeling van een bedrijf heeft de (gedeeltelijke) taak om de visie van het bedrijf naar buiten toe uit te dragen. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om zoveel mogelijk klanten te krijgen en daarmee de winst of het marktaandeel van het bedrijf te maximaliseren. Om succesvol te zijn in jouw marketing stage, moet met een paar belangrijke basisprincipes rekening worden gehouden.

1. Communicatie

Marketing en communicatie gaan hand in hand. Het is immers belangrijk om de boodschap van jouw bedrijf zo goed mogelijk te kunnen vertalen naar jouw (potentiële) klanten. Als marketeer moet je in staat zijn uit te zoeken wie jouw doelklanten zijn, en hoe je met hen moet communiceren. Je moet toch niet al te jong en straatgericht praten als je iets probeert te verkopen aan ouderen?

2. Zichtbaarheid

Wil je dat mensen jouw bedrijf of merk herkennen? Zorg er dan voor dat je zichtbaar bent. Of je er nu voor kiest om dit via social media te doen of op grote billboards in de stad. Het is aan jou als marketeer, maar bedenk wel dat je een strategie moet kiezen die past bij jouw bedrijf. Probeer bovendien creatief te zijn! De beste marketingstunts waren mogelijk onverwachte advertenties of geweldige guerrillamarketing.

3. Richt u op het juiste segment

Dit ligt misschien voor de hand, maar het is gemakkelijk om de focus te verliezen op wat jouw doelklanten werkelijk zijn. Zodra je van deze klanten afwijkt, wordt het moeilijk om bij te houden wat jouw bedrijf echt belangrijk vindt. Het is cruciaal dat de visie van het bedrijf overeenkomt met die van zijn klanten. Aangezien jouw doelklanten waarschijnlijk het meest winstgevend zijn voor het bedrijf, moet u zich altijd op die specifieke mensen richten. Natuurlijk kan het bedrijf zich ook op andere (niche)markten richten, maar het mag nooit de focus op zijn sterklanten verliezen.

4. Focus op wat jouw klanten echt belangrijk vinden

Dus u richt zich op het juiste segment? Dan moet u luisteren naar wat deze klanten eigenlijk zoeken. Het bedrijf bepaalt wat voor soort bedrijf het runt. Of het bedrijf nu producten, diensten of een liefdadigheidsorganisatie verkoopt, het moet altijd blijven luisteren naar zijn klanten. Zij kunnen ook goede ideeën hebben, en niet onbelangrijk, die klanten houden jouw bedrijf draaiende. Binnen marketing begint luisteren naar wat jouw klanten te zeggen hebben, bijvoorbeeld met luisteren en reageren op klachten van klanten. Deze actie zorgt ervoor dat je de ideeën van jouw klanten te horen krijgt, en je zorgt ervoor dat jouw klanten tevreden blijven. Wist je dat mensen gemiddeld bereid zijn meer te betalen voor een vliegticket als ze snel antwoord krijgen op een klacht op social media?

5. Wees eerlijk

En last but not least, blijf altijd eerlijk tegenover jouw klanten. Helaas werd marketing in het verleden vaak gebruikt om leugens te verdoezelen of om een imago te creëren dat niet past bij jouw bedrijf, maar de sterkste marketing is wanneer je trouw blijft aan waar jouw bedrijf in gelooft en eerlijk blijft.

Kortom, als marketeer kun je zo creatief mogelijk zijn. Houd echter in gedachten dat achter elke marketingstunt of advertentie een doordachte strategie moet zitten. Deze strategie moet passen bij de visie van het bedrijf en moet bijdragen aan het uiteindelijke doel van het bedrijf. Als je deze en bovenstaande tips in gedachten houdt, wordt jouw marketing stage zeker een succes!


Foto door Brad Javernick van Home Oomph

Meer lezen
Persbericht | Een platform voor jongeren

Persbericht | Een platform voor jongeren

Dit jaar organiseert AIESEC in Nederland haar tweede Youth Speak Forum op 29 april in de Lighthouse in Den Haag. Meer weten over het evenement? Lees hier over Benjamins ervaring met het Youth Speak Forum van vorig jaar! Wat is Youth...

De essentie van feminisme

De essentie van feminisme

Hoe kunnen we de essentie van het feminisme overbrengen? -door Iasmina Caramidariu Veel mensen zijn terughoudend als het gaat om feminisme en gendergelijkheid. Het lijkt nog steeds een TABOO voor mensen om over te praten. Waarom is dat zo? Waarom wordt feminisme gezien in een slechte naam, zelfs als het slechts een...

Klimaatactie in Italië

Klimaatactie in Italië

Ik neem je mee op een reis van klimaatactie, vreugde, tranen en ontwikkeling door Italië. Het was 1 juni 2021 toen ik besloot dat ik op een vrijwilligersproject met AIESEC in Turijn zou gaan. Ik besloot dat ik deel wil uitmaken van de verandering. Mijn...

jouw omruil paklijst

jouw omruil paklijst

Nu de zomervakantie voor de deur staat, komen er ook veel vrijwilligersprojecten en stages. Maar wat moet je inpakken voor zo'n nieuwe spannende ervaring? Zelfs als je al vaak in het buitenland bent geweest en een expert bent in inpakken, zijn er zeker momenten dat je iets mist. Om je te helpen de beste voorbereiding te hebben voor jouw project, of elke andere vakantie, hebben we een speciale AIESEC uitwisseling paklijst gemaakt!

Geïnspireerd, mondig en klaar voor verandering: Het verhaal van vier jonge leiders in de hedendaagse wereld

Geïnspireerd, mondig en klaar voor verandering: Het verhaal van vier jonge leiders in de hedendaagse wereld

Als we het over jonge leiders hebben, denken mensen al snel aan Greta Thunberg of Mark Zuckerberg, vanwege hun media-aandacht of Greta's bekende, activistische toespraken over klimaatverandering. Maar stiller gezegd zit de wereld vol met jonge, inspirerende leiders die proberen een stabielere, duurzamere en meer inclusieve wereld te creëren voor toekomstige generaties, minderheidsgroepen of de samenleving waarvan zij deel uitmaken.

Cultuur ontdekken in Marokko: Een uitwisseling naar Marrakech

Cultuur ontdekken in Marokko: Een uitwisseling naar Marrakech

Toen ik besloot deel te nemen aan de Nour project van AIESEC, had ik het gevoel dat ik iets impulsiefs maar dappers deed. Ik ben nog nooit in mijn eentje naar het buitenland gegaan. Ik had altijd mensen op wie ik kon bouwen, zoals vrienden en familie. Deze keer wilde ik mezelf uitdagen door dit project in mijn eentje te doen, en ik wilde een andere cultuur ontdekken en omarmen.

3 Inspirerende TED-talks over ongelijkheid

3 Inspirerende TED-talks over ongelijkheid

We hebben een aantal inspirerende TED-talks over ongelijkheid voor je verzameld. De sprekers in deze video's beschrijven hun visie op ongelijkheid en wat de wereld nodig heeft om dit te veranderen. Laat deze mensen je inspireren, om nieuwe manieren van denken over ongelijkheid en de weg naar verandering te creëren.

4 Tips om jouw CV te laten opvallen

4 Tips om jouw CV te laten opvallen

Gemiddeld besteden recruiters 5 tot 7 seconden aan het screenen van een cv voordat ze beslissen of ze verder gaan met de sollicitant of niet. Dat staat gelijk aan de gemiddelde tijd die we besteden aan het bekijken van een Instagram post op onze feed. Dus, hier zijn enkele tips die jouw CV kunnen helpen opvallen in een grote pool van sollicitanten.

Mijn AIESEC vrijwilligersproject in Italië

Mijn AIESEC vrijwilligersproject in Italië

In januari 2020 heb ik deelgenomen aan een AIESEC project over milieu en duurzaamheid in Castellana Grotte, Italië. Ik had het geluk om zes weken te verblijven in een van de mooiste kleine dorpjes waar ik ben geweest. Mijn werk bestond uit het onderwijzen van de kinderen in de lokale middelbare school over de SDG's van de VN en duurzaamheid. Mijn mede AIESEC studenten waren zo vriendelijk om me op te halen in Bari. Ze zorgden ervoor dat ik veilig was en lieten me zien hoe ik naar mijn bestemming moest reizen.

Interesse?

Zet de eerste stap.

Boek een gratis consultatiegesprek in een van onze steden om je mogelijkheden te verkennen!