Hoe jouw publiek betrekken bij een presentatie

Hoe jouw publiek betrekken bij een presentatie

Hoe jouw publiek betrekken bij een presentatie

De meesten van ons zijn tijdens hun opleiding begonnen met het geven van presentaties. Of het nu op de basisschool was, of dat je het uitstelde tot de middelbare school, we hebben allemaal wel eens voor de klas gestaan. Toen ik een presentatie moest geven, was ik echter nooit nerveus, Ik haatte het.. Ik wist dat alleen mijn leraar naar me zou luisteren en dat de klas alleen vragen zou stellen als er een deelnamecijfer werd gegeven.

Het leek me allemaal vrij nutteloos, totdat ik naar een internationale conferentie ging waar ik leerde hoe je trainingen, lezingen, workshops en wat al niet meer organiseert.

Tijdens deze conferentie werd ik gecertificeerd trainer voor AIESEC en mocht ik sessies verzorgen, een presentatie faciliteren en workshops geven. Niet alleen tijdens mijn colleges, maar ook voor studentenverenigingen, bedrijven, universiteitsevenementen en andere conferenties.

Door de internationale Train the Trainers Conferentie (iTtT voortaan) en ervaring heb ik geleerd dat een presentatie leuk en interactief moet zijn. Ik realiseerde me ook dat ze zo moeten worden vormgegeven, want als mensen iets niet hoeven te leren (bijvoorbeeld om een toets te halen) zullen ze pas de moeite nemen als je hun aandacht en/of interesse triggert.

De theorie van VARK - Leervoorkeuren

De realiteit is dat we leren allemaal liever anders. Sommigen geven de voorkeur aan theorie, anderen aan praktijk, weer anderen kunnen alleen informatie verzamelen met een video. Maar de manier om de meest complete transformatie van iets nieuws te krijgen is alle 4 gecombineerd. Dan heeft iedereen die naar je luistert op een gegeven moment zijn favoriete manier van leren verwerkt. Maar hoe ziet dat eruit?

Er is een gemeenschappelijke theorie over verschillende leerstijlen, die gewoonlijk VARK wordt genoemd,maar die je misschien kent als SAVI. VARK staat voor Visueel, Auditief, Lezen/Schrijven, Kinesthetisch(of Somatisch, Auditief, Visueel, Intellectueel). Het betekent dat we op 4 verschillende manieren kunnen leren, en dat we dus tijdens een presentatie 4 verschillende leerstijlen kunnen en moeten toepassen, zodat we ervoor kunnen zorgen dat iedereen de kans krijgt om goed te begrijpen waar je het over hebt. Voorbeelden van de verschillende manieren om jouw publiek te boeien zijn te zien in de afbeelding hieronder.

Laten we het over PowerPoint hebben

Sofie tijdens een AIESEC-conferentie

Geen kracht, geen punt.

Als je met PowerPoint werkt, zit er vaak geen kracht achter jouw boodschap en dus geen zin. Om te zien wat ik hiermee bedoel, raad ik je aan de amusante TedTalk How to avoid death by PowerPoint te bekijken.

Het visuele is een hulpmiddel, dat je auditief moet aanvullen - leg meer uit dan op de dia staat, zorg dat ze zo gevormd zijn dat als je alleen de dia zou hebben, je geen informatie zou hebben. Ik hou het liever actief en accumuleer de bijdragen van het publiek op flipcharts. Flipcharts op zich kunnen een sessie veel interactiever maken dan gepland.

Hoe jouw presentatie structureren 

Zorg dat mensen naar je moeten luisteren!

Doorheen mijn ervaring heb ik gemerkt dat je het vertrouwen moet winnen van jouw publiek (vooral als je jong bent zoals ik) door hen te voorzien van theorie en feiten. Hen aanmoedigen om aantekeningen, citaten, maar ook lijstjes te maken moedigt dit vaak aan.

Bovendien zijn er veel technieken om het publiek te betrekken bij jouw . Ik doe graag een oefening aan het begin van de uitleg van de theorie die jouw punt duidelijk maakt. Ik structureer het dan als volgt;

  1. Oefening om iets te bewijzen
  2. Leg de theorie uit
  3. Link terug naar de oefening en maak jouw duidelijk door deze te debriefen.

Dit komt vaak sterk over en betrekt het publiek meteen, omdat je begint met hen iets te laten DOEN. Bij deze methode kunnen ze niet stilzitten. En als je bang bent dat ze niet meedoen, zorg er dan voor dat ze gekoppeld worden aaniemand die ze erbij betrekt. Het grootste deel van het publiek zal zich dan afvragen wat de bedoeling was van de oefening en naar je luisteren en waarom ze iets belachelijks of doms of grappigs deden enz.

De oefening

Een andere optie is om eerst de theorie uit te leggen, en dan de oefening. De vraag die ik mezelf altijd stel is: Wat is het doel van deze oefening? Als het is om een punt duidelijk te maken, gebruik ik meestal de bovenstaande methode. Maar als ik ze wil laten oefenen met de theorie die ik ze net heb uitgelegd, dan wissel ik het om.

  1. Leg de theorie uit
  2. Laat ze oefenen met een oefening.

 

Tijd voor een praktisch voorbeeld:

Nu is dit artikel nogal theoretisch geweest, dus om af te sluiten wil ik een voorbeeld geven.

Ooit gaf ik een training over hoe je effectief feedback geeft. We begonnen met een spel: We waren met ongeveer 30 mensen en verstopten een waterflesje in een grote ruimte en een persoon die op de gang stond te wachten moest proberen het te vinden. We deden dit 2 keer. De eerste keer klapten en juichten we harder naarmate ze warmer werden (we gaven feedback), de tweede keer negeerden we ze volledig (gaven geen feedback).

sofie geeft een presentatie op het podium

Sofie tijdens de AIESEC Nationale Conferentie 2018

De theorie

Toen ik vervolgens begon te praten over de theorie van feedback en hen de ''juiste'' manier uitlegde, vermoedden ze waarschijnlijk wat de oefening inhield. Ik liet hen oefenen met de BIO-methode omfeedback te geven, terwijl ik door de zaal liep en de veelgemaakte fouten en moeilijke onderdelen van de uitvoering uitlegde. Zo konden ze de techniek oefenen en elkaar feedback geven via een eenvoudig rollenspel.

De debriefing

Toen ik hen vervolgens vroeg wat de bedoeling van de opening was, antwoordden zij met "met feedback kun je aanpassen en opnieuw proberen en sneller verbeteren" (dit was weliswaar niet het eerste antwoord, maar wel het verzamelde antwoord).

Zoals u ziet, stimuleert het doen van oefeningen niet alleen het inoefenen van de geleerde vaardigheden, het omvat meerdere manieren van leren, maar het is ook een sterke manier om jouw punt duidelijk te maken. 

Engage!

Uiteindelijk zijn er een miljoen verschillende manieren en oefeningen om jouw publiek te boeien. Waar het op neerkomt is hen nieuwe en uitdagende, interessante informatie te geven, hen te boeien, te ondersteunen wat je zegt met feiten en theorie, en het niet alleen auditief of schriftelijk te brengen, maar jouw publiek te boeien.

Dus, als je deze vakjes aanvinkt, wordt het moeilijk om jouw training saai te maken.

Sofie met haar lokale commissie tijdens de AIESEC NL Nationale Conferentie 2019. Zij was voorzitter van AIESEC Rotterdam.

Dit bericht is geschreven door AIESEC in Nederland. Wij bieden internationale vrijwilligersprojecten en professionele stages met als doel het ontwikkelen van leiderschap bij jongeren. 

Meer lezen
Mijn AIESEC vrijwilligersproject in Italië

Mijn AIESEC vrijwilligersproject in Italië

In januari 2020 heb ik deelgenomen aan een AIESEC project over milieu en duurzaamheid in Castellana Grotte, Italië. Ik had het geluk om zes weken te verblijven in een van de mooiste kleine dorpjes waar ik ben geweest. Mijn werk bestond uit het onderwijzen van de kinderen in de lokale middelbare school over de SDG's van de VN en duurzaamheid. Mijn mede AIESEC studenten waren zo vriendelijk om me op te halen in Bari. Ze zorgden ervoor dat ik veilig was en lieten me zien hoe ik naar mijn bestemming moest reizen.

Omgaan met de stress van thuiswerken

Omgaan met de stress van thuiswerken

Veel mensen beschouwen thuiswerken als een algemeen doel voor hun evenwicht tussen werk en privé. Zij werken met behulp van evoluerende technologieën zoals Skype, Zoom, FaceTime, Slack, Google Hangouts en cloud computing. Onlangs heeft het thuiswerken een impuls gekregen door de huidige wereldwijde pandemie van het coronavirus.

Organisatie van de wereldwijde gezondheidscyclus

Organisatie van de wereldwijde gezondheidscyclus

  Het organiseren van de mondiale gezondheidscyclus AIESEC is in essentie 1) een leiderschapsorganisatie, 2) die zorgt voor interculturele uitwisselingen. COVID-19 sloot dat laatste af zoals we het kennen. Onze uitdaging was om het op zoom te organiseren. De aanvankelijke uitdaging "Nou, er is niet veel...

De kracht van culturele intelligentie

De kracht van culturele intelligentie

Een derde type intelligentie, dat pas na het begin van de 21e eeuw is geïntroduceerd, is CQ; Cultural Quotient, of culturele intelligentie. De culturele expressie van ieder mens (bv. zijn manier van spreken, overtuigingen, normen, lichaamstaal, rituelen enz.) wordt beïnvloed door de culturele samenleving waarvan hij deel uitmaakt of vroeger deel uitmaakte. Door deze unieke, intrinsieke verzameling cultuur die ieder mens met zich meedraagt, zijn we allemaal verschillend.

Connect Youth: Doelgericht netwerken

Connect Youth: Doelgericht netwerken

Covid-19 triggerde ons om creatiever te zijn in het vinden van nieuwe manieren om waarde te creëren voor onze leden en gebruik te maken van de mogelijkheden die de online wereld te bieden heeft. Daarom wilden we een inspirerend online netwerkevenement creëren voor onze leden. Een kans voor hen om aansluiting te vinden bij het nationale netwerk en op een waardevolle manier kennis te maken met verschillende soorten organisaties.

Wat is klimaatverandering?

Wat is klimaatverandering?

Klimaatverandering wordt gedefinieerd als een verschuiving in de gemiddelde omstandigheden van mondiale of regionale klimaatpatronen gedurende ongeveer 30 jaar. Dit veroorzaakt opwarming van de aarde en onverwachte weersomstandigheden in elk land op elk continent.

Duurzaam reizen: Hoe de wereld te bereizen zonder te vliegen

Duurzaam reizen: Hoe de wereld te bereizen zonder te vliegen

In haar blog van vorige maand schreef Anne dat voorlichting over jouw milieuvoetafdruk een eerste stap is om bij te dragen aan een duurzamere wereld. Verschillende websites kunnen je daarbij helpen, bijvoorbeeld pagina's die de milieu-impact van kleding laten zien...

Interesse?

Zet de eerste stap.

Boek een gratis consultatiegesprek in een van onze steden om je mogelijkheden te verkennen!