Hoe jouw publiek betrekken bij een presentatie

Hoe jouw publiek betrekken bij een presentatie

Hoe jouw publiek betrekken bij een presentatie

De meesten van ons zijn tijdens hun opleiding begonnen met het geven van presentaties. Of het nu op de basisschool was, of dat je het uitstelde tot de middelbare school, we hebben allemaal wel eens voor de klas gestaan. Toen ik een presentatie moest geven, was ik echter nooit nerveus, Ik haatte het.. Ik wist dat alleen mijn leraar naar me zou luisteren en dat de klas alleen vragen zou stellen als er een deelnamecijfer werd gegeven.

Het leek me allemaal vrij nutteloos, totdat ik naar een internationale conferentie ging waar ik leerde hoe je trainingen, lezingen, workshops en wat al niet meer organiseert.

Tijdens deze conferentie werd ik gecertificeerd trainer voor AIESEC en mocht ik sessies verzorgen, een presentatie faciliteren en workshops geven. Niet alleen tijdens mijn colleges, maar ook voor studentenverenigingen, bedrijven, universiteitsevenementen en andere conferenties.

Door de internationale Train the Trainers Conferentie (iTtT voortaan) en ervaring heb ik geleerd dat een presentatie leuk en interactief moet zijn. Ik realiseerde me ook dat ze zo moeten worden vormgegeven, want als mensen iets niet hoeven te leren (bijvoorbeeld om een toets te halen) zullen ze pas de moeite nemen als je hun aandacht en/of interesse triggert.

De theorie van VARK - Leervoorkeuren

De realiteit is dat we leren allemaal liever anders. Sommigen geven de voorkeur aan theorie, anderen aan praktijk, weer anderen kunnen alleen informatie verzamelen met een video. Maar de manier om de meest complete transformatie van iets nieuws te krijgen is alle 4 gecombineerd. Dan heeft iedereen die naar je luistert op een gegeven moment zijn favoriete manier van leren verwerkt. Maar hoe ziet dat eruit?

Er is een gemeenschappelijke theorie over verschillende leerstijlen, die gewoonlijk VARK wordt genoemd,maar die je misschien kent als SAVI. VARK staat voor Visueel, Auditief, Lezen/Schrijven, Kinesthetisch(of Somatisch, Auditief, Visueel, Intellectueel). Het betekent dat we op 4 verschillende manieren kunnen leren, en dat we dus tijdens een presentatie 4 verschillende leerstijlen kunnen en moeten toepassen, zodat we ervoor kunnen zorgen dat iedereen de kans krijgt om goed te begrijpen waar je het over hebt. Voorbeelden van de verschillende manieren om jouw publiek te boeien zijn te zien in de afbeelding hieronder.

Laten we het over PowerPoint hebben

Sofie tijdens een AIESEC-conferentie

Geen kracht, geen punt.

Als je met PowerPoint werkt, zit er vaak geen kracht achter jouw boodschap en dus geen zin. Om te zien wat ik hiermee bedoel, raad ik je aan de amusante TedTalk How to avoid death by PowerPoint te bekijken.

Het visuele is een hulpmiddel, dat je auditief moet aanvullen - leg meer uit dan op de dia staat, zorg dat ze zo gevormd zijn dat als je alleen de dia zou hebben, je geen informatie zou hebben. Ik hou het liever actief en accumuleer de bijdragen van het publiek op flipcharts. Flipcharts op zich kunnen een sessie veel interactiever maken dan gepland.

Hoe jouw presentatie structureren 

Zorg dat mensen naar je moeten luisteren!

Doorheen mijn ervaring heb ik gemerkt dat je het vertrouwen moet winnen van jouw publiek (vooral als je jong bent zoals ik) door hen te voorzien van theorie en feiten. Hen aanmoedigen om aantekeningen, citaten, maar ook lijstjes te maken moedigt dit vaak aan.

Bovendien zijn er veel technieken om het publiek te betrekken bij jouw . Ik doe graag een oefening aan het begin van de uitleg van de theorie die jouw punt duidelijk maakt. Ik structureer het dan als volgt;

  1. Oefening om iets te bewijzen
  2. Leg de theorie uit
  3. Link terug naar de oefening en maak jouw duidelijk door deze te debriefen.

Dit komt vaak sterk over en betrekt het publiek meteen, omdat je begint met hen iets te laten DOEN. Bij deze methode kunnen ze niet stilzitten. En als je bang bent dat ze niet meedoen, zorg er dan voor dat ze gekoppeld worden aaniemand die ze erbij betrekt. Het grootste deel van het publiek zal zich dan afvragen wat de bedoeling was van de oefening en naar je luisteren en waarom ze iets belachelijks of doms of grappigs deden enz.

De oefening

Een andere optie is om eerst de theorie uit te leggen, en dan de oefening. De vraag die ik mezelf altijd stel is: Wat is het doel van deze oefening? Als het is om een punt duidelijk te maken, gebruik ik meestal de bovenstaande methode. Maar als ik ze wil laten oefenen met de theorie die ik ze net heb uitgelegd, dan wissel ik het om.

  1. Leg de theorie uit
  2. Laat ze oefenen met een oefening.

 

Tijd voor een praktisch voorbeeld:

Nu is dit artikel nogal theoretisch geweest, dus om af te sluiten wil ik een voorbeeld geven.

Ooit gaf ik een training over hoe je effectief feedback geeft. We begonnen met een spel: We waren met ongeveer 30 mensen en verstopten een waterflesje in een grote ruimte en een persoon die op de gang stond te wachten moest proberen het te vinden. We deden dit 2 keer. De eerste keer klapten en juichten we harder naarmate ze warmer werden (we gaven feedback), de tweede keer negeerden we ze volledig (gaven geen feedback).

sofie geeft een presentatie op het podium

Sofie tijdens de AIESEC Nationale Conferentie 2018

De theorie

Toen ik vervolgens begon te praten over de theorie van feedback en hen de ''juiste'' manier uitlegde, vermoedden ze waarschijnlijk wat de oefening inhield. Ik liet hen oefenen met de BIO-methode omfeedback te geven, terwijl ik door de zaal liep en de veelgemaakte fouten en moeilijke onderdelen van de uitvoering uitlegde. Zo konden ze de techniek oefenen en elkaar feedback geven via een eenvoudig rollenspel.

De debriefing

Toen ik hen vervolgens vroeg wat de bedoeling van de opening was, antwoordden zij met "met feedback kun je aanpassen en opnieuw proberen en sneller verbeteren" (dit was weliswaar niet het eerste antwoord, maar wel het verzamelde antwoord).

Zoals u ziet, stimuleert het doen van oefeningen niet alleen het inoefenen van de geleerde vaardigheden, het omvat meerdere manieren van leren, maar het is ook een sterke manier om jouw punt duidelijk te maken. 

Engage!

Uiteindelijk zijn er een miljoen verschillende manieren en oefeningen om jouw publiek te boeien. Waar het op neerkomt is hen nieuwe en uitdagende, interessante informatie te geven, hen te boeien, te ondersteunen wat je zegt met feiten en theorie, en het niet alleen auditief of schriftelijk te brengen, maar jouw publiek te boeien.

Dus, als je deze vakjes aanvinkt, wordt het moeilijk om jouw training saai te maken.

Sofie met haar lokale commissie tijdens de AIESEC NL Nationale Conferentie 2019. Zij was voorzitter van AIESEC Rotterdam.

Dit bericht is geschreven door AIESEC in Nederland. Wij bieden internationale vrijwilligersprojecten en professionele stages met als doel het ontwikkelen van leiderschap bij jongeren. 

Meer lezen
Persbericht | Een platform voor jongeren

Persbericht | Een platform voor jongeren

Dit jaar organiseert AIESEC in Nederland haar tweede Youth Speak Forum op 29 april in de Lighthouse in Den Haag. Meer weten over het evenement? Lees hier over Benjamins ervaring met het Youth Speak Forum van vorig jaar! Wat is Youth...

De essentie van feminisme

De essentie van feminisme

Hoe kunnen we de essentie van het feminisme overbrengen? -door Iasmina Caramidariu Veel mensen zijn terughoudend als het gaat om feminisme en gendergelijkheid. Het lijkt nog steeds een TABOO voor mensen om over te praten. Waarom is dat zo? Waarom wordt feminisme gezien in een slechte naam, zelfs als het slechts een...

Klimaatactie in Italië

Klimaatactie in Italië

Ik neem je mee op een reis van klimaatactie, vreugde, tranen en ontwikkeling door Italië. Het was 1 juni 2021 toen ik besloot dat ik op een vrijwilligersproject met AIESEC in Turijn zou gaan. Ik besloot dat ik deel wil uitmaken van de verandering. Mijn...

Hoe maak je van jouw marketingstage een succes?

Hoe maak je van jouw marketingstage een succes?

Als je op het AIESEC portal zoekt naar Global Talent projecten, kom je heel veel business en marketing stages tegen. Gelukkig voor jou als je daar interesse in hebt! Maar je vraagt je misschien af waarom er zo veel zijn? Nou, dat is...

jouw omruil paklijst

jouw omruil paklijst

Nu de zomervakantie voor de deur staat, komen er ook veel vrijwilligersprojecten en stages. Maar wat moet je inpakken voor zo'n nieuwe spannende ervaring? Zelfs als je al vaak in het buitenland bent geweest en een expert bent in inpakken, zijn er zeker momenten dat je iets mist. Om je te helpen de beste voorbereiding te hebben voor jouw project, of elke andere vakantie, hebben we een speciale AIESEC uitwisseling paklijst gemaakt!

Geïnspireerd, mondig en klaar voor verandering: Het verhaal van vier jonge leiders in de hedendaagse wereld

Geïnspireerd, mondig en klaar voor verandering: Het verhaal van vier jonge leiders in de hedendaagse wereld

Als we het over jonge leiders hebben, denken mensen al snel aan Greta Thunberg of Mark Zuckerberg, vanwege hun media-aandacht of Greta's bekende, activistische toespraken over klimaatverandering. Maar stiller gezegd zit de wereld vol met jonge, inspirerende leiders die proberen een stabielere, duurzamere en meer inclusieve wereld te creëren voor toekomstige generaties, minderheidsgroepen of de samenleving waarvan zij deel uitmaken.

Cultuur ontdekken in Marokko: Een uitwisseling naar Marrakech

Cultuur ontdekken in Marokko: Een uitwisseling naar Marrakech

Toen ik besloot deel te nemen aan de Nour project van AIESEC, had ik het gevoel dat ik iets impulsiefs maar dappers deed. Ik ben nog nooit in mijn eentje naar het buitenland gegaan. Ik had altijd mensen op wie ik kon bouwen, zoals vrienden en familie. Deze keer wilde ik mezelf uitdagen door dit project in mijn eentje te doen, en ik wilde een andere cultuur ontdekken en omarmen.

3 Inspirerende TED-talks over ongelijkheid

3 Inspirerende TED-talks over ongelijkheid

We hebben een aantal inspirerende TED-talks over ongelijkheid voor je verzameld. De sprekers in deze video's beschrijven hun visie op ongelijkheid en wat de wereld nodig heeft om dit te veranderen. Laat deze mensen je inspireren, om nieuwe manieren van denken over ongelijkheid en de weg naar verandering te creëren.

4 Tips om jouw CV te laten opvallen

4 Tips om jouw CV te laten opvallen

Gemiddeld besteden recruiters 5 tot 7 seconden aan het screenen van een cv voordat ze beslissen of ze verder gaan met de sollicitant of niet. Dat staat gelijk aan de gemiddelde tijd die we besteden aan het bekijken van een Instagram post op onze feed. Dus, hier zijn enkele tips die jouw CV kunnen helpen opvallen in een grote pool van sollicitanten.

Interesse?

Zet de eerste stap.

Boek een gratis consultatiegesprek in een van onze steden om je mogelijkheden te verkennen!