5 tips om een training te geven die blijft hangen - AIESEC in Nederland

5 tips om een training te geven die blijft hangen

5 tips om een training of workshop te geven die blijft hangen

"Spreken in het openbaar is een vaardigheid die je kunt leren!"

Het is iets wat de meesten van ons op de een of andere manier al tientallen keren hebben moeten doen: spreken in het openbaar. Of het nu gaat om een presentatie in de klas, het geven van een training of het spreken tijdens een familiediner, sommige mensen kunnen gewoon met gemak een memorabele toespraak houden. Maar hoewel dit misschien lijkt op iets waar mensen mee geboren worden, is dit in werkelijkheid een vaardigheid die je kunt leren.

In de loop der jaren heb ik veel trainingen gegeven en ontvangen en meerdere conferenties over dit onderwerp gevolgd. Uit dit alles werd één ding duidelijk: hoe deskundig iemand ook is op zijn gebied, als hij het niet kan overbrengen tijdens zijn toespraak, is het publiek het vergeten voordat het de zaal verlaat.

Ik heb gemerkt dat er een paar factoren zijn die ervoor kunnen zorgen dat de boodschap van jouw training of workshop blijft hangen.

Hier wil ik de 5 belangrijkste delen.

1. Leg altijd het waarom uit

De meesten van ons zijn enthousiast om samen met ons publiek in een onderwerp te duiken. We stellen ons voor, leggen kort uit wat we gaan doen en gaan dan meteen aan de slag. We beginnen met het uitleggen van de theorie en volgen dan soms met de praktijk. Maar wat missen we hier? Hebben we uitgelegd waarom we iets gaan doen?

Houd altijd in gedachten, dat jouw publiek niet altijd weten waarom het onderwerp van jouw training/workshop voor hen relevant is. De kans is groot dat je niet vanaf het begin de volle aandacht/interactie hebt en dat je zeer goede inhoud nodig hebt om ervoor te zorgen dat de mensen daadwerkelijk iets aan de sessie hebben.

Daarom is het cruciaal dat je niet alleen uitlegt wat je gaat doen en hoe je het doet, maar ook waarom je iets doet. Stel dat je een training geeft over persoonlijke effectiviteit. Je kunt tegen jouw publiek zeggen: "Hoe vaak hebben we geen doelen gesteld die we niet hebben bereikt? De vandaag besproken inhoud zal je helpen ervoor te zorgen dat je zelf 100% klaar bent om deze doelen te bereiken!".

2. De juiste trainingsstijl toepassen

Meestal zul je een breed scala aan persoonlijkheden hebben aan wie je presenteert. jouw publiek verschilt in termen van hoe ze het best leren. Sommigen leren auditief, door te luisteren, anderen door visuals te zien of door te doen. Het is belangrijk dat u jouw publiek identificeert en probeert te kiezen voor de stijl beste suites. Als je een publiek hebt dat de voorkeur geeft aan visuals, kunt u besluiten te kiezen voor video's om de moeilijkste onderwerpen uit te leggen.Als u een praktisch publiek, zou je ze een opdracht kunnen geven. En als jouw publiek is auditievezou je kunnen besluiten om een traditionele lezing te doen.

3. Dia's zijn een hulpmiddel, niet de boodschap

PowerPoint heeft beslist een revolutie teweeggebracht in de manier waarop we presenteren. Je kunt er gemakkelijk figuren en tabellen mee weergeven en het kan jouw presentatie aantrekkelijker maken. Maar in deze voordelen schuilt ook een valkuil: Het is gemakkelijk om te overdrijven in die mate dat de dia's alles op zichzelf presenteren.

Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je te veel tekst op de dia's zet, omdat de mensen dan alles gaan lezen. We zijn niet op de universiteit waar dia's het volledige verhaal moeten kunnen uitleggen zodat ze later kunnen worden bekeken. In dit geval zijn wij het belangrijkste instrument om een bericht verspreidenniet de dia's.

Daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat jouw dia's slechts een ondersteunend hulpmiddel zijn. Zorg ervoor dat je eenvoudige kleuren gebruikt voor de zichtbaarheid, dat je een minimale hoeveelheid tekst op het scherm zet en dat je het laat opduiken nadat je het gezegd hebt met behulp van animaties. Bedenk wat de belangrijkste boodschap van een dia is en laat die opduiken nadat je die hebt geïntroduceerd (overdrijf echter niet met animaties, want dan steelt het de show).

Een presentatie moet ondersteunen wat je zegt, niet ervan afleiden!

4. Oefening baart kunst

Waarom leren we meer van workshops dan van een lezing?

Dit komt omdat het meer gebruik maakt van het 70:20:10 model van leren. Dit model vertelt ons dat 70% van het leren gebeurt door het toepassen van het geleerde. 20% wordt geleerd van anderen, en slechts 10% van de cursus zelf. Zoals u ziet, is het zeer belangrijk dat u uw training interactief maakt. Geef niet alleen jouw het publiek de kans om de kennis toe te passen in een oefening, maar laat ze ook samenwerken zodat ze van elkaar kunnen leren.

Naast het oefenen tijdens de training is het belangrijk dat jouw het geleerde ook kan toepassen na afloop van de training. Het kan worden herzien en geperfectioneerd door de gebruiker, zodat de training beklijft.

5. Debriefing jouw training

Zodra jouw de training praktischer wordt, zullen de deelnemers andere ervaringen opdoen. Omdat de deelnemers in een praktische omgeving werken, zullen ze elk een andere take-away krijgen op basis van de ervaringen die ze hebben opgedaan. Daarom is het van cruciaal belang dat u een open debriefing houdt om ervoor te zorgen dat u jouw publiek kunt begeleiden naar de take-away die u wilt hebben. Op die manier kunt u een betere impact hebben op de mensen in de zaal.

Wordt het geven van een training de volgende keer makkelijker? Waarschijnlijk niet. Maar ik hoop u handvatten te hebben gegeven om ervoor te zorgen dat die jouw boodschap blijft hangen, in welke situatie dan ook.

Dit bericht is geschreven door AIESEC in Nederland. Wij bieden internationale vrijwilligersprojecten en professionele stages met als doel het ontwikkelen van leiderschap bij jongeren. 

Meer lezen
Mijn AIESEC vrijwilligersproject in Italië

Mijn AIESEC vrijwilligersproject in Italië

In januari 2020 heb ik deelgenomen aan een AIESEC project over milieu en duurzaamheid in Castellana Grotte, Italië. Ik had het geluk om zes weken te verblijven in een van de mooiste kleine dorpjes waar ik ben geweest. Mijn werk bestond uit het onderwijzen van de kinderen in de lokale middelbare school over de SDG's van de VN en duurzaamheid. Mijn mede AIESEC studenten waren zo vriendelijk om me op te halen in Bari. Ze zorgden ervoor dat ik veilig was en lieten me zien hoe ik naar mijn bestemming moest reizen.

Omgaan met de stress van thuiswerken

Omgaan met de stress van thuiswerken

Veel mensen beschouwen thuiswerken als een algemeen doel voor hun evenwicht tussen werk en privé. Zij werken met behulp van evoluerende technologieën zoals Skype, Zoom, FaceTime, Slack, Google Hangouts en cloud computing. Onlangs heeft het thuiswerken een impuls gekregen door de huidige wereldwijde pandemie van het coronavirus.

Organisatie van de wereldwijde gezondheidscyclus

Organisatie van de wereldwijde gezondheidscyclus

  Het organiseren van de mondiale gezondheidscyclus AIESEC is in essentie 1) een leiderschapsorganisatie, 2) die zorgt voor interculturele uitwisselingen. COVID-19 sloot dat laatste af zoals we het kennen. Onze uitdaging was om het op zoom te organiseren. De aanvankelijke uitdaging "Nou, er is niet veel...

De kracht van culturele intelligentie

De kracht van culturele intelligentie

Een derde type intelligentie, dat pas na het begin van de 21e eeuw is geïntroduceerd, is CQ; Cultural Quotient, of culturele intelligentie. De culturele expressie van ieder mens (bv. zijn manier van spreken, overtuigingen, normen, lichaamstaal, rituelen enz.) wordt beïnvloed door de culturele samenleving waarvan hij deel uitmaakt of vroeger deel uitmaakte. Door deze unieke, intrinsieke verzameling cultuur die ieder mens met zich meedraagt, zijn we allemaal verschillend.

Connect Youth: Doelgericht netwerken

Connect Youth: Doelgericht netwerken

Covid-19 triggerde ons om creatiever te zijn in het vinden van nieuwe manieren om waarde te creëren voor onze leden en gebruik te maken van de mogelijkheden die de online wereld te bieden heeft. Daarom wilden we een inspirerend online netwerkevenement creëren voor onze leden. Een kans voor hen om aansluiting te vinden bij het nationale netwerk en op een waardevolle manier kennis te maken met verschillende soorten organisaties.

Wat is klimaatverandering?

Wat is klimaatverandering?

Klimaatverandering wordt gedefinieerd als een verschuiving in de gemiddelde omstandigheden van mondiale of regionale klimaatpatronen gedurende ongeveer 30 jaar. Dit veroorzaakt opwarming van de aarde en onverwachte weersomstandigheden in elk land op elk continent.

Duurzaam reizen: Hoe de wereld te bereizen zonder te vliegen

Duurzaam reizen: Hoe de wereld te bereizen zonder te vliegen

In haar blog van vorige maand schreef Anne dat voorlichting over jouw milieuvoetafdruk een eerste stap is om bij te dragen aan een duurzamere wereld. Verschillende websites kunnen je daarbij helpen, bijvoorbeeld pagina's die de milieu-impact van kleding laten zien...

Interesse?

Zet de eerste stap.

Boek een gratis consultatiegesprek in een van onze steden om je mogelijkheden te verkennen!