Briljant of onethisch? Over nudging - AIESEC in Nederland

Briljant of onethisch? Op nudging

Bent u ooit een zinnetje tegengekomen in supermarkten, hotels, of een andere openbare plaats dat u van gedrag deed veranderen jouw ?

Sommige kansen zijn zo ontworpen dat je niet eens merkt dat je jouw gedrag hebt veranderd. Deze veranderingen zijn dan een "duwtje in de rug".

Een wat?

Een nudge is een begrip uit de gedragseconomie, de politieke theorie en de gedragswetenschappen. Een nudge zorgt voor positieve versterking en geeft indirect suggesties over de 'beste' opties. Het mooie van een nudge (of: duwtje in de rug) is dat het je laat geloven dat je een bepaalde beslissing vrijwillig hebt genomen, maar dat de nudge je in een bepaalde richting heeft geduwd. Nudges zijn vaak bedoeld om mensen aan te zetten tot een gezondere levensstijl of hen bewuster te maken van het milieu. Nudges kunnen echter in veel meer situaties worden toegepast.

Het is zeker creatief!

De volgende foto's tonen enkele beroemde kneuzen. De eerste dateert al uit de jaren negentig. Op de luchthaven Schiphol in Amsterdam gebruikten de ontwerpers van de luchthaven een eenvoudige truc om de netheid van de toiletten te verbeteren.

In het midden van beide urinoirs staat een afbeelding van een vlieg. Deze eenvoudige toevoeging aan het ontwerp zorgde ervoor dat mannen, vrijwillig, hun zaak op die vliegen richtten. Het resultaat van deze eenvoudige aansporing was verbazingwekkend. Badkamers bleven een stuk schoner met een vermindering van het morsen op de badkamervloer met 80%.

Een ander grappig voorbeeld komt van de milieuorganisatie Hubbub. Die creëerde een nudge waardoor mensen stopten met het op straat gooien van hun sigaretten.

De organisatie deed hetzelfde experiment met andere sportreferenties. Ook deze nudge bleek zeer succesvol. Het zorgde ervoor dat mensen in het Verenigd Koninkrijk het sigarettenafval met 46% verminderden. Vanwege dit succes in gedragsverandering, installeerden enkele plaatsen in Amerika dezelfde nudges, wat daar resulteerde in een vermindering van 74%.

Er zijn tal van andere eenvoudige signalen die we zelfs in ons dagelijks leven kunnen gebruiken, zoals een kleiner bord gebruiken en minder eten door deze kleine aanpassing.

De keerzijde van nudging

Alle bovengenoemde voorbeelden worden gebruikt in onschuldige situaties. Maar aangezien de kern van nudging erin bestaat het gedrag van mensen te veranderen, kunnen bedrijven het ook voor minder positieve dingen gebruiken. Bovendien krijgen nudges soms veel negatieve reacties omdat sommige mensen er vast van overtuigd zijn dat mensen volledig vrij moeten zijn om te beslissen wat ze doen. Ook al laat een duwtje mensen hun eigen beslissingen nemen, het geeft toch sturing. Sommigen zouden kunnen aanvoeren dat dit alleen al een verlies aan keuzevrijheid is.

Wat is jouw mening over nudges? Ben je ooit een leuke tegengekomen? En zou u er een maken als u er mensen mee in een bepaalde richting kon sturen?

Deze post is van AIESEC in Nederland. Wij bieden internationale vrijwilligersprojecten en professionele stages met als doel het ontwikkelen van leiderschap bij jongeren. 

Meer lezen
Mijn AIESEC vrijwilligersproject in Italië

Mijn AIESEC vrijwilligersproject in Italië

In januari 2020 heb ik deelgenomen aan een AIESEC project over milieu en duurzaamheid in Castellana Grotte, Italië. Ik had het geluk om zes weken te verblijven in een van de mooiste kleine dorpjes waar ik ben geweest. Mijn werk bestond uit het onderwijzen van de kinderen in de lokale middelbare school over de SDG's van de VN en duurzaamheid. Mijn mede AIESEC studenten waren zo vriendelijk om me op te halen in Bari. Ze zorgden ervoor dat ik veilig was en lieten me zien hoe ik naar mijn bestemming moest reizen.

Omgaan met de stress van thuiswerken

Omgaan met de stress van thuiswerken

Veel mensen beschouwen thuiswerken als een algemeen doel voor hun evenwicht tussen werk en privé. Zij werken met behulp van evoluerende technologieën zoals Skype, Zoom, FaceTime, Slack, Google Hangouts en cloud computing. Onlangs heeft het thuiswerken een impuls gekregen door de huidige wereldwijde pandemie van het coronavirus.

Organisatie van de wereldwijde gezondheidscyclus

Organisatie van de wereldwijde gezondheidscyclus

  Het organiseren van de mondiale gezondheidscyclus AIESEC is in essentie 1) een leiderschapsorganisatie, 2) die zorgt voor interculturele uitwisselingen. COVID-19 sloot dat laatste af zoals we het kennen. Onze uitdaging was om het op zoom te organiseren. De aanvankelijke uitdaging "Nou, er is niet veel...

De kracht van culturele intelligentie

De kracht van culturele intelligentie

Een derde type intelligentie, dat pas na het begin van de 21e eeuw is geïntroduceerd, is CQ; Cultural Quotient, of culturele intelligentie. De culturele expressie van ieder mens (bv. zijn manier van spreken, overtuigingen, normen, lichaamstaal, rituelen enz.) wordt beïnvloed door de culturele samenleving waarvan hij deel uitmaakt of vroeger deel uitmaakte. Door deze unieke, intrinsieke verzameling cultuur die ieder mens met zich meedraagt, zijn we allemaal verschillend.

Connect Youth: Doelgericht netwerken

Connect Youth: Doelgericht netwerken

Covid-19 triggerde ons om creatiever te zijn in het vinden van nieuwe manieren om waarde te creëren voor onze leden en gebruik te maken van de mogelijkheden die de online wereld te bieden heeft. Daarom wilden we een inspirerend online netwerkevenement creëren voor onze leden. Een kans voor hen om aansluiting te vinden bij het nationale netwerk en op een waardevolle manier kennis te maken met verschillende soorten organisaties.

Wat is klimaatverandering?

Wat is klimaatverandering?

Klimaatverandering wordt gedefinieerd als een verschuiving in de gemiddelde omstandigheden van mondiale of regionale klimaatpatronen gedurende ongeveer 30 jaar. Dit veroorzaakt opwarming van de aarde en onverwachte weersomstandigheden in elk land op elk continent.

Duurzaam reizen: Hoe de wereld te bereizen zonder te vliegen

Duurzaam reizen: Hoe de wereld te bereizen zonder te vliegen

In haar blog van vorige maand schreef Anne dat voorlichting over jouw milieuvoetafdruk een eerste stap is om bij te dragen aan een duurzamere wereld. Verschillende websites kunnen je daarbij helpen, bijvoorbeeld pagina's die de milieu-impact van kleding laten zien...

Interesse?

Zet de eerste stap.

Boek een gratis consultatiegesprek in een van onze steden om je mogelijkheden te verkennen!