De wereld van start-ups is een interessante wereld. Het is een wereld waarin mensen zeer creatief, nemen op uitdagingen en waar ze moeten maken snelle beslissingen. Naast deze zaken moeten zij er ook voor zorgen dat zij in een duurzame omgeving opereren.
Duurzaamheid in het algemeen wordt steeds belangrijker in het leven van iedereen, niet alleen in bedrijven. Mensen maken thuis hun leven duurzamer door afval te scheiden, minder vlees te eten of de fiets te nemen. Ook bedrijven hebben te maken met duurzaamheid.
Maar wat is duurzaamheid precies?
Veel mensen denken dat duurzaam zijn betekent: jouw leven zonder het milieu te schaden. Hoewel dit gedeeltelijk waar is, is duurzaamheid veel meer dan dat. Duurzaamheid vereist een integratie van sociale en milieukwesties met economische kwesties. Dit betekent vooral dat bedrijven rekening moeten houden met de gevolgen van hun beslissingen voor hun werknemers, klanten, leveranciers, de gemeenschap en het milieu.
De start-ups die zich met al deze aspecten van duurzaamheid bezighouden, worden groene start-ups genoemd. Meestal zijn de oprichters van deze groene start-ups zeer gepassioneerd over wat ze doen en geloven ze in een duurzame wereld. Groene start-ups starten hun bedrijf vaak met de hulp van maatschappelijk verantwoorde investeerders, groene investeerders en populaire crowdfundingplatforms.
Dus hoe werkt dit in de praktijk?
Een winstgevend bedrijf opzetten dat perfect duurzaam is, is een hele uitdaging. Er zijn echter enkele goede voorbeelden van bedrijven die het heel goed doen. Misschien heeft u wel eens gehoord van Ben & Jerry's, het populaire ijsmerk van Unilever. Vanaf de start van hun bedrijf in 1978 werkt Ben & Jerry's actief aan een duurzame wereld voor iedereen. Alle ingrediënten zijn fair trade, en de brownies die ze gebruiken komen uit een speciale bakkerij waar elke werknemer welkom is, ook al hebben ze een crimineel verleden. Bovendien runt Ben & Jerry's nu de Ice Academy, een startersschool waar nieuwe ondernemers hun bedrijf beter kunnen ontwikkelen terwijl ze werkervaring opdoen. Dus ook al is Ben & Jerry's momenteel geen start-up meer, ze zijn in het verleden begonnen als een geweldig duurzaam bedrijf.
Een ander, recenter voorbeeld is Fairphone. Het in 2010 opgerichte Nederlandse bedrijf ontwerpt en produceert eerlijke smartphones. Het bedrijf zorgt ervoor dat de grondstoffen in de telefoon niet uit conflictgebieden komen. Daarnaast krijgen alle werknemers een eerlijk loon voor het assembleren van de smartphone. Bovendien doneert het bedrijf drie euro van elke verkochte smartphone aan een dienstverlenende organisatie die zich bezighoudt met de recycling van elektronisch afval in ontwikkelingslanden.
In de komende jaren zal het aantal groene start-ups naar verwachting groeien omdat consumenten en investeerders hun steun voor deze specifieke soorten bedrijven zullen vergroten . Elke groene start-up draagt bij tot een betere wereld. Een wereld waarin sociaal en ecologisch welzijn in evenwicht zijn met economische winstgevendheid.
Dit bericht is geschreven door AIESEC in Nederland. Wij bieden internationale vrijwilligersprojecten en professionele stages met als doel het ontwikkelen van leiderschap bij jongeren.