De wereld maakt zich steeds meer zorgen over de duurzaamheid van onze prachtige wereld, en dat is geweldig! 2015 kwamen de Verenigde Naties met een initiatief, genaamd The Sustainable Development Goals. De Sustainable Development Goals (SDG's), officieel bekend als Transforming our world. De 2030 Agenda voor Duurzame Ontwikkeling, is een set van zeventien ambitieuze "Global Goals". Niet alleen de VN dragen actief bij aan deze SDG's, overal ter wereld voelen organisaties zich betrokken bij deze doelen. Er zijn vijf start-ups in het bijzonder die opvallen door hun acties en daarom wat extra aandacht verdienen.
Landit
De eerste is Landit - een technologieplatform en -dienst die vrouwen verder helpt op hun carrièrepad door deskundige coaches en andere bronnen van advies te bieden, evenals toegang tot diverse hulpmiddelen en hulpbronnen. Landit helpt vrouwen een "persoonlijk professioneel draaiboek" op te stellen. Dat moet "het succes en de betrokkenheid van vrouwen op de werkvloer vergroten". Verder willen ze ondernemingen in staat stellen veelbelovend divers talent aan te trekken, te ontwikkelen en te behouden.
Geen voedselverspilling
De tweede is No Food Wasted - Een applicatie genaamd 'Afgeprijsd', waarbij klanten in één oogopslag kunnen zien welke producten in de buurt te koop zijn vanwege hun houdbaarheidsdatum. Tegenwoordig gooien supermarkten hierdoor dagelijks grote hoeveelheden producten weg. Door deze app te gebruiken is het voor klanten niet alleen makkelijk om bij te dragen aan het milieu door minder voedsel te verspillen, maar het is ook goedkoper voor hen. Eén plus één is twee, toch!
Yoni
Ten derde is er het bedrijf van twee krachtige vrouwen die de slogan 'Chemicals are not for pussies' bedachten. Samen met hun start-up genaamd Yoni willen ze de wereld van vrouwelijke menstruatieproducten veranderen. Gewone tampons en maandverband bestaan uit synthetische materialen en bevatten superabsorberende chemicaliën, bleekmiddel en pesticiden. Uit onderzoek blijkt dat 60% van de vrouwen met vaginale infecties asymptomatisch blijft nadat ze katoenen producten zijn gaan gebruiken. Daarom zijn de eigenaars van het merk Yoni begonnen met het ontwikkelen van alternatieve producten met eco-katoen, zonder alle chemicaliën. You go girls! to
42Education.com
Kinderen dromen groot, waar ze ook vandaan komen. Helaas maakt het verschil waar ze vandaan komen of ze die dromen wel of niet kunnen verwezenlijken. 250 miljoen kinderen over de hele wereld kunnen niet lezen, schrijven of rekenen. Velen leven in ontwikkelingslanden, zonder reguliere toegang tot scholen en leraren. Het normale onderwijsmodel is niet langer houdbaar om in de behoefte te voorzien. Maar wat als technologie zou kunnen helpen? De volgende van onze start-ups 42Education.com ontwikkelt daarvoor een softwareoplossing. Door meer toegang tot mobiele telefoons, internettoegang en betaalbare IT-hardware moeten kinderen in de ontwikkelingslanden op technologie gebaseerd onderwijs kunnen krijgen. Zij vinden dat onderwijs een mensenrecht moet zijn, door elk kind de kans te geven hoger onderwijs te volgen.
Dick Moby
De eigenaars van Dick Moby besloten dat er actie moest worden ondernomen omdat zij zich ernstig ergerden aan al het plastic afval in de Nederlandse zeeën. Ze gaven deze vervuiling een positieve draai door te besluiten nieuwe manieren te ontwikkelen om plastic als recyclebare grondstof te gebruiken. Ze ontwerpen modieuze en duurzame zonnebrillen en zorgen ervoor dat de zonnebrillen gemaakt zijn van bio-plastic acetaat en kwaliteitsglazen bevatten. Om zeeën en oceanen schoon te vegen, doneert Dick Moby 10% van hun inkomsten aan het project van de Surfers Foundation. Hun slogan is "Quality is key, sustainability is king", en daar zijn we het helemaal mee eens!
Dit bericht is geschreven door AIESEC in Nederland. Wij bieden internationale vrijwilligersprojecten en professionele stages met als doel het ontwikkelen van leiderschap bij jongeren.