5 Nederlandse start-ups die bijdragen aan de SDG's - AIESEC in Nederland

5 Nederlandse start-ups die bijdragen aan de SDG's

De wereld maakt zich steeds meer zorgen over de duurzaamheid van onze prachtige wereld, en dat is geweldig! 2015 kwamen de Verenigde Naties met een initiatief, genaamd The Sustainable Development Goals. De Sustainable Development Goals (SDG's), officieel bekend als Transforming our world. De 2030 Agenda voor Duurzame Ontwikkeling, is een set van zeventien ambitieuze "Global Goals". Niet alleen de VN dragen actief bij aan deze SDG's, overal ter wereld voelen organisaties zich betrokken bij deze doelen. Er zijn vijf start-ups in het bijzonder die opvallen door hun acties en daarom wat extra aandacht verdienen.

Landit

De eerste is Landit - een technologieplatform en -dienst die vrouwen verder helpt op hun carrièrepad door deskundige coaches en andere bronnen van advies te bieden, evenals toegang tot diverse hulpmiddelen en hulpbronnen. Landit helpt vrouwen een "persoonlijk professioneel draaiboek" op te stellen. Dat moet "het succes en de betrokkenheid van vrouwen op de werkvloer vergroten". Verder willen ze ondernemingen in staat stellen veelbelovend divers talent aan te trekken, te ontwikkelen en te behouden.

Geen voedselverspilling

De tweede is No Food Wasted - Een applicatie genaamd 'Afgeprijsd', waarbij klanten in één oogopslag kunnen zien welke producten in de buurt te koop zijn vanwege hun houdbaarheidsdatum. Tegenwoordig gooien supermarkten hierdoor dagelijks grote hoeveelheden producten weg. Door deze app te gebruiken is het voor klanten niet alleen makkelijk om bij te dragen aan het milieu door minder voedsel te verspillen, maar het is ook goedkoper voor hen. Eén plus één is twee, toch!

Yoni

Ten derde is er het bedrijf van twee krachtige vrouwen die de slogan 'Chemicals are not for pussies' bedachten. Samen met hun start-up genaamd Yoni willen ze de wereld van vrouwelijke menstruatieproducten veranderen. Gewone tampons en maandverband bestaan uit synthetische materialen en bevatten superabsorberende chemicaliën, bleekmiddel en pesticiden. Uit onderzoek blijkt dat 60% van de vrouwen met vaginale infecties asymptomatisch blijft nadat ze katoenen producten zijn gaan gebruiken. Daarom zijn de eigenaars van het merk Yoni begonnen met het ontwikkelen van alternatieve producten met eco-katoen, zonder alle chemicaliën. You go girls! to

42Education.com

Kinderen dromen groot, waar ze ook vandaan komen. Helaas maakt het verschil waar ze vandaan komen of ze die dromen wel of niet kunnen verwezenlijken. 250 miljoen kinderen over de hele wereld kunnen niet lezen, schrijven of rekenen. Velen leven in ontwikkelingslanden, zonder reguliere toegang tot scholen en leraren. Het normale onderwijsmodel is niet langer houdbaar om in de behoefte te voorzien. Maar wat als technologie zou kunnen helpen? De volgende van onze start-ups 42Education.com ontwikkelt daarvoor een softwareoplossing. Door meer toegang tot mobiele telefoons, internettoegang en betaalbare IT-hardware moeten kinderen in de ontwikkelingslanden op technologie gebaseerd onderwijs kunnen krijgen. Zij vinden dat onderwijs een mensenrecht moet zijn, door elk kind de kans te geven hoger onderwijs te volgen.

Dick Moby

De eigenaars van Dick Moby besloten dat er actie moest worden ondernomen omdat zij zich ernstig ergerden aan al het plastic afval in de Nederlandse zeeën. Ze gaven deze vervuiling een positieve draai door te besluiten nieuwe manieren te ontwikkelen om plastic als recyclebare grondstof te gebruiken. Ze ontwerpen modieuze en duurzame zonnebrillen en zorgen ervoor dat de zonnebrillen gemaakt zijn van bio-plastic acetaat en kwaliteitsglazen bevatten. Om zeeën en oceanen schoon te vegen, doneert Dick Moby 10% van hun inkomsten aan het project van de Surfers Foundation. Hun slogan is "Quality is key, sustainability is king", en daar zijn we het helemaal mee eens!

Dit bericht is geschreven door AIESEC in Nederland. Wij bieden internationale vrijwilligersprojecten en professionele stages met als doel het ontwikkelen van leiderschap bij jongeren. 

Meer lezen
Mijn AIESEC vrijwilligersproject in Italië

Mijn AIESEC vrijwilligersproject in Italië

In januari 2020 heb ik deelgenomen aan een AIESEC project over milieu en duurzaamheid in Castellana Grotte, Italië. Ik had het geluk om zes weken te verblijven in een van de mooiste kleine dorpjes waar ik ben geweest. Mijn werk bestond uit het onderwijzen van de kinderen in de lokale middelbare school over de SDG's van de VN en duurzaamheid. Mijn mede AIESEC studenten waren zo vriendelijk om me op te halen in Bari. Ze zorgden ervoor dat ik veilig was en lieten me zien hoe ik naar mijn bestemming moest reizen.

Omgaan met de stress van thuiswerken

Omgaan met de stress van thuiswerken

Veel mensen beschouwen thuiswerken als een algemeen doel voor hun evenwicht tussen werk en privé. Zij werken met behulp van evoluerende technologieën zoals Skype, Zoom, FaceTime, Slack, Google Hangouts en cloud computing. Onlangs heeft het thuiswerken een impuls gekregen door de huidige wereldwijde pandemie van het coronavirus.

Organisatie van de wereldwijde gezondheidscyclus

Organisatie van de wereldwijde gezondheidscyclus

  Het organiseren van de mondiale gezondheidscyclus AIESEC is in essentie 1) een leiderschapsorganisatie, 2) die zorgt voor interculturele uitwisselingen. COVID-19 sloot dat laatste af zoals we het kennen. Onze uitdaging was om het op zoom te organiseren. De aanvankelijke uitdaging "Nou, er is niet veel...

De kracht van culturele intelligentie

De kracht van culturele intelligentie

Een derde type intelligentie, dat pas na het begin van de 21e eeuw is geïntroduceerd, is CQ; Cultural Quotient, of culturele intelligentie. De culturele expressie van ieder mens (bv. zijn manier van spreken, overtuigingen, normen, lichaamstaal, rituelen enz.) wordt beïnvloed door de culturele samenleving waarvan hij deel uitmaakt of vroeger deel uitmaakte. Door deze unieke, intrinsieke verzameling cultuur die ieder mens met zich meedraagt, zijn we allemaal verschillend.

Connect Youth: Doelgericht netwerken

Connect Youth: Doelgericht netwerken

Covid-19 triggerde ons om creatiever te zijn in het vinden van nieuwe manieren om waarde te creëren voor onze leden en gebruik te maken van de mogelijkheden die de online wereld te bieden heeft. Daarom wilden we een inspirerend online netwerkevenement creëren voor onze leden. Een kans voor hen om aansluiting te vinden bij het nationale netwerk en op een waardevolle manier kennis te maken met verschillende soorten organisaties.

Wat is klimaatverandering?

Wat is klimaatverandering?

Klimaatverandering wordt gedefinieerd als een verschuiving in de gemiddelde omstandigheden van mondiale of regionale klimaatpatronen gedurende ongeveer 30 jaar. Dit veroorzaakt opwarming van de aarde en onverwachte weersomstandigheden in elk land op elk continent.

Duurzaam reizen: Hoe de wereld te bereizen zonder te vliegen

Duurzaam reizen: Hoe de wereld te bereizen zonder te vliegen

In haar blog van vorige maand schreef Anne dat voorlichting over jouw milieuvoetafdruk een eerste stap is om bij te dragen aan een duurzamere wereld. Verschillende websites kunnen je daarbij helpen, bijvoorbeeld pagina's die de milieu-impact van kleding laten zien...

Interesse?

Zet de eerste stap.

Boek een gratis consultatiegesprek in een van onze steden om je mogelijkheden te verkennen!