Als je het AIESEC opportunity portal doorzoekt en zoekt naar Global Talent projecten, kom je heel veel business en marketing stages tegen. Gelukkig voor jou als je geïnteresseerd bent in een van die projecten! Maar je vraagt je misschien af waarom er zoveel zijn? Nou, dat is omdat marketing, cruciaal kan zijn voor het succes van jouw bedrijf.
De marketingafdeling van een bedrijf heeft de (gedeeltelijke) taak om de visie van het bedrijf naar buiten toe uit te dragen. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om zoveel mogelijk klanten te krijgen en daarmee de winst of het marktaandeel van het bedrijf te maximaliseren. Om succesvol te zijn in jouw marketing stage, moet met een paar belangrijke basisprincipes rekening worden gehouden.
1. Communicatie
Marketing en communicatie gaan hand in hand. Het is immers belangrijk om de boodschap van jouw bedrijf zo goed mogelijk te kunnen vertalen naar jouw (potentiële) klanten. Als marketeer moet je in staat zijn uit te zoeken wie jouw doelklanten zijn, en hoe je met hen moet communiceren. Je moet toch niet al te jong en straatgericht praten als je iets probeert te verkopen aan ouderen?
2. Zichtbaarheid
Wil je dat mensen jouw bedrijf of merk herkennen? Zorg er dan voor dat je zichtbaar bent. Of je er nu voor kiest om dit via social media te doen of op grote billboards in de stad. Het is aan jou als marketeer, maar bedenk wel dat je een strategie moet kiezen die past bij jouw bedrijf. Probeer bovendien creatief te zijn! De beste marketingstunts waren mogelijk onverwachte advertenties of geweldige guerrillamarketing.
3. Richt u op het juiste segment
Dit ligt misschien voor de hand, maar het is gemakkelijk om de focus te verliezen op wat jouw doelklanten werkelijk zijn. Zodra je van deze klanten afwijkt, wordt het moeilijk om bij te houden wat jouw bedrijf echt belangrijk vindt. Het is cruciaal dat de visie van het bedrijf overeenkomt met die van zijn klanten. Aangezien jouw doelklanten waarschijnlijk het meest winstgevend zijn voor het bedrijf, moet u zich altijd op die specifieke mensen richten. Natuurlijk kan het bedrijf zich ook op andere (niche)markten richten, maar het mag nooit de focus op zijn sterklanten verliezen.
4. Focus op wat jouw klanten echt belangrijk vinden
Dus u richt zich op het juiste segment? Dan moet u luisteren naar wat deze klanten eigenlijk zoeken. Het bedrijf bepaalt wat voor soort bedrijf het runt. Of het bedrijf nu producten, diensten of een liefdadigheidsorganisatie verkoopt, het moet altijd blijven luisteren naar zijn klanten. Zij kunnen ook goede ideeën hebben, en niet onbelangrijk, die klanten houden jouw bedrijf draaiende. Binnen marketing begint luisteren naar wat jouw klanten te zeggen hebben, bijvoorbeeld met luisteren en reageren op klachten van klanten. Deze actie zorgt ervoor dat je de ideeën van jouw klanten te horen krijgt, en je zorgt ervoor dat jouw klanten tevreden blijven. Wist je dat mensen gemiddeld bereid zijn meer te betalen voor een vliegticket als ze snel antwoord krijgen op een klacht op social media?
5. Wees eerlijk
En last but not least, blijf altijd eerlijk tegenover jouw klanten. Helaas werd marketing in het verleden vaak gebruikt om leugens te verdoezelen of om een imago te creëren dat niet past bij jouw bedrijf, maar de sterkste marketing is wanneer je trouw blijft aan waar jouw bedrijf in gelooft en eerlijk blijft.
Kortom, als marketeer kun je zo creatief mogelijk zijn. Houd echter in gedachten dat achter elke marketingstunt of advertentie een doordachte strategie moet zitten. Deze strategie moet passen bij de visie van het bedrijf en moet bijdragen aan het uiteindelijke doel van het bedrijf. Als je deze en bovenstaande tips in gedachten houdt, wordt jouw marketing stage zeker een succes!
Foto door Brad Javernick van Home Oomph