Hoe maak je van jouw marketing stage een succes? - AIESEC in Nederland

Hoe maak je van jouw marketingstage een succes?

Als je het AIESEC opportunity portal doorzoekt en zoekt naar Global Talent projecten, kom je heel veel business en marketing stages tegen. Gelukkig voor jou als je geïnteresseerd bent in een van die projecten! Maar je vraagt je misschien af waarom er zoveel zijn? Nou, dat is omdat marketing, cruciaal kan zijn voor het succes van jouw bedrijf.

De marketingafdeling van een bedrijf heeft de (gedeeltelijke) taak om de visie van het bedrijf naar buiten toe uit te dragen. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om zoveel mogelijk klanten te krijgen en daarmee de winst of het marktaandeel van het bedrijf te maximaliseren. Om succesvol te zijn in jouw marketing stage, moet met een paar belangrijke basisprincipes rekening worden gehouden.

1. Communicatie

Marketing en communicatie gaan hand in hand. Het is immers belangrijk om de boodschap van jouw bedrijf zo goed mogelijk te kunnen vertalen naar jouw (potentiële) klanten. Als marketeer moet je in staat zijn uit te zoeken wie jouw doelklanten zijn, en hoe je met hen moet communiceren. Je moet toch niet al te jong en straatgericht praten als je iets probeert te verkopen aan ouderen?

2. Zichtbaarheid

Wil je dat mensen jouw bedrijf of merk herkennen? Zorg er dan voor dat je zichtbaar bent. Of je er nu voor kiest om dit via social media te doen of op grote billboards in de stad. Het is aan jou als marketeer, maar bedenk wel dat je een strategie moet kiezen die past bij jouw bedrijf. Probeer bovendien creatief te zijn! De beste marketingstunts waren mogelijk onverwachte advertenties of geweldige guerrillamarketing.

3. Richt u op het juiste segment

Dit ligt misschien voor de hand, maar het is gemakkelijk om de focus te verliezen op wat jouw doelklanten werkelijk zijn. Zodra je van deze klanten afwijkt, wordt het moeilijk om bij te houden wat jouw bedrijf echt belangrijk vindt. Het is cruciaal dat de visie van het bedrijf overeenkomt met die van zijn klanten. Aangezien jouw doelklanten waarschijnlijk het meest winstgevend zijn voor het bedrijf, moet u zich altijd op die specifieke mensen richten. Natuurlijk kan het bedrijf zich ook op andere (niche)markten richten, maar het mag nooit de focus op zijn sterklanten verliezen.

4. Focus op wat jouw klanten echt belangrijk vinden

Dus u richt zich op het juiste segment? Dan moet u luisteren naar wat deze klanten eigenlijk zoeken. Het bedrijf bepaalt wat voor soort bedrijf het runt. Of het bedrijf nu producten, diensten of een liefdadigheidsorganisatie verkoopt, het moet altijd blijven luisteren naar zijn klanten. Zij kunnen ook goede ideeën hebben, en niet onbelangrijk, die klanten houden jouw bedrijf draaiende. Binnen marketing begint luisteren naar wat jouw klanten te zeggen hebben, bijvoorbeeld met luisteren en reageren op klachten van klanten. Deze actie zorgt ervoor dat je de ideeën van jouw klanten te horen krijgt, en je zorgt ervoor dat jouw klanten tevreden blijven. Wist je dat mensen gemiddeld bereid zijn meer te betalen voor een vliegticket als ze snel antwoord krijgen op een klacht op social media?

5. Wees eerlijk

En last but not least, blijf altijd eerlijk tegenover jouw klanten. Helaas werd marketing in het verleden vaak gebruikt om leugens te verdoezelen of om een imago te creëren dat niet past bij jouw bedrijf, maar de sterkste marketing is wanneer je trouw blijft aan waar jouw bedrijf in gelooft en eerlijk blijft.

Kortom, als marketeer kun je zo creatief mogelijk zijn. Houd echter in gedachten dat achter elke marketingstunt of advertentie een doordachte strategie moet zitten. Deze strategie moet passen bij de visie van het bedrijf en moet bijdragen aan het uiteindelijke doel van het bedrijf. Als je deze en bovenstaande tips in gedachten houdt, wordt jouw marketing stage zeker een succes!


Foto door Brad Javernick van Home Oomph

Meer lezen
Netwerken 101

Netwerken 101

Netwerken kan je helpen om sterke connecties te ontwikkelen en jouw professionele en persoonlijke doelstellingen te bereiken. Hier zijn enkele ideeën om jouw netwerk uit te breiden.

AIESEC in Nederland Jaarverslag 22/23

AIESEC in Nederland Jaarverslag 22/23

Dit jaarverslag bevat informatie over onze strategie, waardecreatie en gerelateerde prestaties en impact voor het lidmaatschapsjaar 2022/2023. Voor verdere vragen kunt u contact met ons opnemen via info@aiesec.nl. Jaarverslag 22.23 AIESEC in De...

Hoe voorkom je een burn out

Hoe voorkom je een burn out

Wat is burn-out? Burnout is een toestand van fysieke en emotionele uitputting. Het kan optreden wanneer je langdurige stress ervaart in jouw baan of lange tijd in een fysiek of emotioneel slopende functie hebt gewerkt. Burnout is een woord dat...

Mijn eerste regionale conferentie

Mijn eerste regionale conferentie

Afgelopen november 2022 vond de Regional Presidents Meeting plaats, een bijeenkomst van alle Europese AIESEC Local Committee Presidents. Deze bijeenkomst is een unieke gelegenheid voor Local Presidents uit de 40 verschillende landen waar AIESEC in Europa aanwezig is om...

Persbericht | Een platform voor jongeren

Persbericht | Een platform voor jongeren

Dit jaar organiseert AIESEC in Nederland haar tweede Youth Speak Forum op 29 april in de Lighthouse in Den Haag. Meer weten over het evenement? Lees hier over Benjamins ervaring met het Youth Speak Forum van vorig jaar! Wat is Youth...

Interesse?

Zet de eerste stap.

Boek een gratis consultatiegesprek in een van onze steden om je mogelijkheden te verkennen!