Een paar jaar geleden vroeg mijn moeder mij of ik Simon, een jongen die aan de overkant woont, bijles wilde geven. Zijn moeder had mij benaderd omdat dit jongetje dat jaar alleen al 6 verschillende bijlesgevers had gehad, maar geen van hen kon hem wiskunde uitleggen. Nieuwsgierig naar waarom dat was, beloofde ik hem te helpen en stapte buiten mijn comfortzone.
De volgende week belde ik bij hem aan, niet wetende wat ik kon verwachten. Zijn overenthousiaste moeder opende de deur. Toen we binnenkwamen, waarschuwde ze me dat Simon misschien niet erg open was en een beetje traag omdat hij zowel zwaar autistisch en dyslectisch. Ze beloofde me wel dat hij ongelooflijk leergierig en dat, behalve wiskunde, al zijn lessen goed gingen. Maar als hij dit jaar weer zou zakken voor wiskunde, zou hij naar het speciaal onderwijs moeten. De wanhoop in zijn moeders ogen toen ze me dit vertelde was hartverscheurend. Dus ging ik naar zijn kamer en we begonnen met de les. Ik vroeg Simon over welke hoofdstukken de les moest gaan. In plaats van te antwoorden, sloeg hij het boek open en wees naar hoofdstuk 11.
Dat hele uur zei hij geen enkel woord en keek me niet één keer aan. Na afloop bedankte ik zijn moeder en ging met een zwaar gemoed naar huis.Een kleine 10 minuten later ging de deurbel: het was Simons moeder, huilend van geluk. Ze gaf me een dikke knuffel en vertelde me dat voor het eerst in zijn leven iemand haar zoon als een normaal mens behandelde. Ik zal nooit de dankbaarheid in haar ogen op dat moment vergeten. Tijdens de bijlessen die volgden, begon hij langzaamaan steeds meer tegen me te praten en tegen het einde hadden we zelfs volledige gesprekken. Twee jaar later studeerde hij af. Zelfs voor wiskunde.
Ik moest aan dit verhaal denken toen ik het project RiseUp Tunisia vond over het werken met kinderen met autisme. Hier heb je de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op jouw eigen 'Simon'. Zo kun je ervoor zorgen dat de kinderen die je lesgeeft, ondanks zijn of haar achterstand, toch hun eigen manier kunnen vinden om de dingen te begrijpen die wij als vanzelfsprekend beschouwen. En u kunt een stap zetten buiten jouw comfort zone.
Dit bericht is geschreven door AIESEC in Nederland. Wij bieden internationale vrijwilligersprojecten en professionele stages met als doel het ontwikkelen van leiderschap bij jongeren.