Bent u ooit een zinnetje tegengekomen in supermarkten, hotels, of een andere openbare plaats dat u van gedrag deed veranderen jouw ?
Sommige kansen zijn zo ontworpen dat je niet eens merkt dat je jouw gedrag hebt veranderd. Deze veranderingen zijn dan een "duwtje in de rug".
Een wat?
Een nudge is een begrip uit de gedragseconomie, de politieke theorie en de gedragswetenschappen. Een nudge zorgt voor positieve versterking en geeft indirect suggesties over de 'beste' opties. Het mooie van een nudge (of: duwtje in de rug) is dat het je laat geloven dat je een bepaalde beslissing vrijwillig hebt genomen, maar dat de nudge je in een bepaalde richting heeft geduwd. Nudges zijn vaak bedoeld om mensen aan te zetten tot een gezondere levensstijl of hen bewuster te maken van het milieu. Nudges kunnen echter in veel meer situaties worden toegepast.
Het is zeker creatief!
De volgende foto's tonen enkele beroemde kneuzen. De eerste dateert al uit de jaren negentig. Op de luchthaven Schiphol in Amsterdam gebruikten de ontwerpers van de luchthaven een eenvoudige truc om de netheid van de toiletten te verbeteren.
In het midden van beide urinoirs staat een afbeelding van een vlieg. Deze eenvoudige toevoeging aan het ontwerp zorgde ervoor dat mannen, vrijwillig, hun zaak op die vliegen richtten. Het resultaat van deze eenvoudige aansporing was verbazingwekkend. Badkamers bleven een stuk schoner met een vermindering van het morsen op de badkamervloer met 80%.
Een ander grappig voorbeeld komt van de milieuorganisatie Hubbub. Die creëerde een nudge waardoor mensen stopten met het op straat gooien van hun sigaretten.
De organisatie deed hetzelfde experiment met andere sportreferenties. Ook deze nudge bleek zeer succesvol. Het zorgde ervoor dat mensen in het Verenigd Koninkrijk het sigarettenafval met 46% verminderden. Vanwege dit succes in gedragsverandering, installeerden enkele plaatsen in Amerika dezelfde nudges, wat daar resulteerde in een vermindering van 74%.
Er zijn tal van andere eenvoudige signalen die we zelfs in ons dagelijks leven kunnen gebruiken, zoals een kleiner bord gebruiken en minder eten door deze kleine aanpassing.
De keerzijde van nudging
Alle bovengenoemde voorbeelden worden gebruikt in onschuldige situaties. Maar aangezien de kern van nudging erin bestaat het gedrag van mensen te veranderen, kunnen bedrijven het ook voor minder positieve dingen gebruiken. Bovendien krijgen nudges soms veel negatieve reacties omdat sommige mensen er vast van overtuigd zijn dat mensen volledig vrij moeten zijn om te beslissen wat ze doen. Ook al laat een duwtje mensen hun eigen beslissingen nemen, het geeft toch sturing. Sommigen zouden kunnen aanvoeren dat dit alleen al een verlies aan keuzevrijheid is.
Wat is jouw mening over nudges? Ben je ooit een leuke tegengekomen? En zou u er een maken als u er mensen mee in een bepaalde richting kon sturen?
Deze post is van AIESEC in Nederland. Wij bieden internationale vrijwilligersprojecten en professionele stages met als doel het ontwikkelen van leiderschap bij jongeren.