Heeft u zich ooit afgevraagd hoe effectief jouw communicatie is? Het maakt niet uit of u denkt dat u een expert of een amateur bent op het gebied van communicatie, het verbeteren van jouw vermogen om te communiceren is een eindeloos proces. In deze blog vindt u 6 fundamentele manieren die u zullen helpen effectiever te communiceren gedurende jouw leven.
Denk aan jouw non-verbaal
Wanneer men aan communicatie denkt, zijn de meeste mensen geneigd het non-verbale deel te vergeten. Non-verbale communicatie bestaat met name uit de toon van jouw stem, jouw bewegingen en gebaren, jouw oogcontact, jouw houding, jouw gezichtsuitdrukkingen, en jouw persoonlijk voorkomen. Studies hebben aangetoond dat een luisteraar zich de spreker vooral herinnert door zijn fysieke signalen. Vergeet daarom niet een open lichaamstaal te gebruiken en aarzel niet de nadruk te leggen op jouw non-verbale signalen om het verbale aan te vullen.
Luister naar anderen
Een ander aspect om te onthouden is dat communicatie niet alleen gaat over wat je zegt of hoe je je gedraagt, maar ook over luisteren. Om goed te kunnen communiceren moet je begrijpen hoe de ander zich voelt. Mensen delen over het algemeen als ze zich gehoord voelen, en daarvoor moet je empathie tonen. Onderbreek anderen niet en laat zien dat je geïnteresseerd bent in hun emoties.
Duidelijk communiceren
De derde tip is om duidelijk te communiceren. Als je snel of vaag praat, zal de luisteraar je wel horen, maar niet de boodschap krijgen die je probeert over te brengen. Probeer daarom langzamer te spreken en de woorden te articuleren. Een goede grammatica en woordenschat helpen ook, want de boodschappen zullen nauwkeuriger zijn als je de juiste woorden en tijden gebruikt. Ik raad je aan jezelf op te nemen en dan te luisteren. Een andere leuke manier om beter te worden is door te oefenen met het zeggen van tongue twisters!
Beheer jouw stress
Hoe vaak heb je spijt gehad dat je door stress iets verkeerds hebt gezegd? Dat is volkomen normaal! Veel van ons raken van nature gestrest als we communiceren. Maar door jouw stress te beheersen, zult u niet alleen minder spijt hebben, maar ook betere uitwisselingen. De beste tips om kalm te blijven zijn diep ademhalen, u richten op jouw doel, en niet bang zijn.
Neem jouw tijd
Stress is niet de enige factor die kan verhinderen dat u correct communiceert; te snel praten kan dat ook. Neem inderdaad de tijd om na te denken voordat u jouw ideeën uitspreekt. Het verkeerde zeggen of op het verkeerde moment kan schade toebrengen aan jouw spraak. Zwijgen is niet slecht. Het is veiliger te pauzeren dan willekeurige dingen te zeggen om deze stilte te vermijden. U moet niet aarzelen om een moment te nemen om jouw gedachten te verzamelen.
Heb vertrouwen
Wees ten slotte c.o.n.f.i.d.e.n.t. Door assertief te zijn en rekening te houden met de 5 voorgaande tips, zult u jouw uw zelfvertrouwen vergroten, en dit zal tot uiting komen in jouw communicatie. Wees eerlijk tegen anderen en respecteer jouw de luisteraar. U zult daardoor minder overdenken en luid en duidelijk spreken. Ik ben ervan overtuigd dat u het kunt!
jouw U bent nu klaar om het volgende gesprek te voeren. U kent de in's en out's van effectieve communicatie! Ik reken op je om indruk te maken op jouw volgende luisteraar(s).
Dit bericht is geschreven door AIESEC in Nederland. Wij bieden internationale vrijwilligersprojecten en professionele stages met als doel het ontwikkelen van leiderschap bij jongeren.