5 tips om een training te geven die blijft hangen - AIESEC in Nederland

5 tips om een training te geven die blijft hangen

5 tips om een training of workshop te geven die blijft hangen

"Spreken in het openbaar is een vaardigheid die je kunt leren!"

Het is iets wat de meesten van ons op de een of andere manier al tientallen keren hebben moeten doen: spreken in het openbaar. Of het nu gaat om een presentatie in de klas, het geven van een training of het spreken tijdens een familiediner, sommige mensen kunnen gewoon met gemak een memorabele toespraak houden. Maar hoewel dit misschien lijkt op iets waar mensen mee geboren worden, is dit in werkelijkheid een vaardigheid die je kunt leren.

In de loop der jaren heb ik veel trainingen gegeven en ontvangen en meerdere conferenties over dit onderwerp gevolgd. Uit dit alles werd één ding duidelijk: hoe deskundig iemand ook is op zijn gebied, als hij het niet kan overbrengen tijdens zijn toespraak, is het publiek het vergeten voordat het de zaal verlaat.

Ik heb gemerkt dat er een paar factoren zijn die ervoor kunnen zorgen dat de boodschap van jouw training of workshop blijft hangen.

Hier wil ik de 5 belangrijkste delen.

1. Leg altijd het waarom uit

De meesten van ons zijn enthousiast om samen met ons publiek in een onderwerp te duiken. We stellen ons voor, leggen kort uit wat we gaan doen en gaan dan meteen aan de slag. We beginnen met het uitleggen van de theorie en volgen dan soms met de praktijk. Maar wat missen we hier? Hebben we uitgelegd waarom we iets gaan doen?

Houd altijd in gedachten, dat jouw publiek niet altijd weten waarom het onderwerp van jouw training/workshop voor hen relevant is. De kans is groot dat je niet vanaf het begin de volle aandacht/interactie hebt en dat je zeer goede inhoud nodig hebt om ervoor te zorgen dat de mensen daadwerkelijk iets aan de sessie hebben.

Daarom is het cruciaal dat je niet alleen uitlegt wat je gaat doen en hoe je het doet, maar ook waarom je iets doet. Stel dat je een training geeft over persoonlijke effectiviteit. Je kunt tegen jouw publiek zeggen: "Hoe vaak hebben we geen doelen gesteld die we niet hebben bereikt? De vandaag besproken inhoud zal je helpen ervoor te zorgen dat je zelf 100% klaar bent om deze doelen te bereiken!".

2. De juiste trainingsstijl toepassen

Meestal zul je een breed scala aan persoonlijkheden hebben aan wie je presenteert. jouw publiek verschilt in termen van hoe ze het best leren. Sommigen leren auditief, door te luisteren, anderen door visuals te zien of door te doen. Het is belangrijk dat u jouw publiek identificeert en probeert te kiezen voor de stijl beste suites. Als je een publiek hebt dat de voorkeur geeft aan visuals, kunt u besluiten te kiezen voor video's om de moeilijkste onderwerpen uit te leggen.Als u een praktisch publiek, zou je ze een opdracht kunnen geven. En als jouw publiek is auditievezou je kunnen besluiten om een traditionele lezing te doen.

3. Dia's zijn een hulpmiddel, niet de boodschap

PowerPoint heeft beslist een revolutie teweeggebracht in de manier waarop we presenteren. Je kunt er gemakkelijk figuren en tabellen mee weergeven en het kan jouw presentatie aantrekkelijker maken. Maar in deze voordelen schuilt ook een valkuil: Het is gemakkelijk om te overdrijven in die mate dat de dia's alles op zichzelf presenteren.

Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je te veel tekst op de dia's zet, omdat de mensen dan alles gaan lezen. We zijn niet op de universiteit waar dia's het volledige verhaal moeten kunnen uitleggen zodat ze later kunnen worden bekeken. In dit geval zijn wij het belangrijkste instrument om een bericht verspreidenniet de dia's.

Daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat jouw dia's slechts een ondersteunend hulpmiddel zijn. Zorg ervoor dat je eenvoudige kleuren gebruikt voor de zichtbaarheid, dat je een minimale hoeveelheid tekst op het scherm zet en dat je het laat opduiken nadat je het gezegd hebt met behulp van animaties. Bedenk wat de belangrijkste boodschap van een dia is en laat die opduiken nadat je die hebt geïntroduceerd (overdrijf echter niet met animaties, want dan steelt het de show).

Een presentatie moet ondersteunen wat je zegt, niet ervan afleiden!

4. Oefening baart kunst

Waarom leren we meer van workshops dan van een lezing?

Dit komt omdat het meer gebruik maakt van het 70:20:10 model van leren. Dit model vertelt ons dat 70% van het leren gebeurt door het toepassen van het geleerde. 20% wordt geleerd van anderen, en slechts 10% van de cursus zelf. Zoals u ziet, is het zeer belangrijk dat u uw training interactief maakt. Geef niet alleen jouw het publiek de kans om de kennis toe te passen in een oefening, maar laat ze ook samenwerken zodat ze van elkaar kunnen leren.

Naast het oefenen tijdens de training is het belangrijk dat jouw het geleerde ook kan toepassen na afloop van de training. Het kan worden herzien en geperfectioneerd door de gebruiker, zodat de training beklijft.

5. Debriefing jouw training

Zodra jouw de training praktischer wordt, zullen de deelnemers andere ervaringen opdoen. Omdat de deelnemers in een praktische omgeving werken, zullen ze elk een andere take-away krijgen op basis van de ervaringen die ze hebben opgedaan. Daarom is het van cruciaal belang dat u een open debriefing houdt om ervoor te zorgen dat u jouw publiek kunt begeleiden naar de take-away die u wilt hebben. Op die manier kunt u een betere impact hebben op de mensen in de zaal.

Wordt het geven van een training de volgende keer makkelijker? Waarschijnlijk niet. Maar ik hoop u handvatten te hebben gegeven om ervoor te zorgen dat die jouw boodschap blijft hangen, in welke situatie dan ook.

Dit bericht is geschreven door AIESEC in Nederland. Wij bieden internationale vrijwilligersprojecten en professionele stages met als doel het ontwikkelen van leiderschap bij jongeren. 

Meer lezen
Netwerken 101

Netwerken 101

Netwerken kan je helpen om sterke connecties te ontwikkelen en jouw professionele en persoonlijke doelstellingen te bereiken. Hier zijn enkele ideeën om jouw netwerk uit te breiden.

AIESEC in Nederland Jaarverslag 22/23

AIESEC in Nederland Jaarverslag 22/23

Dit jaarverslag bevat informatie over onze strategie, waardecreatie en gerelateerde prestaties en impact voor het lidmaatschapsjaar 2022/2023. Voor verdere vragen kunt u contact met ons opnemen via info@aiesec.nl. Jaarverslag 22.23 AIESEC in De...

Hoe voorkom je een burn out

Hoe voorkom je een burn out

Wat is burn-out? Burnout is een toestand van fysieke en emotionele uitputting. Het kan optreden wanneer je langdurige stress ervaart in jouw baan of lange tijd in een fysiek of emotioneel slopende functie hebt gewerkt. Burnout is een woord dat...

Mijn eerste regionale conferentie

Mijn eerste regionale conferentie

Afgelopen november 2022 vond de Regional Presidents Meeting plaats, een bijeenkomst van alle Europese AIESEC Local Committee Presidents. Deze bijeenkomst is een unieke gelegenheid voor Local Presidents uit de 40 verschillende landen waar AIESEC in Europa aanwezig is om...

Persbericht | Een platform voor jongeren

Persbericht | Een platform voor jongeren

Dit jaar organiseert AIESEC in Nederland haar tweede Youth Speak Forum op 29 april in de Lighthouse in Den Haag. Meer weten over het evenement? Lees hier over Benjamins ervaring met het Youth Speak Forum van vorig jaar! Wat is Youth...

Interesse?

Zet de eerste stap.

Boek een gratis consultatiegesprek in een van onze steden om je mogelijkheden te verkennen!