Al in 2015 hebben de Verenigde Naties specifieke doelen gesteld die de wereld tegen 2030 moet halen - de zogenaamde Sustainable Development Goals (SDG's). Deze 17 doelen moeten er samen voor zorgen dat de wereld in een perfecte duurzame staat verkeert waarin er geen honger is, geen armoede en iedereen in een gezonde omgeving leeft. Deze doelstellingen erkennen dat het beëindigen van armoede en het aanpakken van andere ongelijkheden hand in hand moeten gaan met strategieën die de gezondheid en het onderwijs verbeteren, onrechtvaardigheden verminderen en economische groei stimuleren - en dat alles terwijl we de klimaatverandering aanpakken en werken aan het behoud van onze oceanen en landecosystemen. Alle SDG's zijn dus met elkaar verweven en kunnen niet worden bereikt zonder de andere te verbeteren.
"Elke kleine actie is belangrijk, want als 7 miljard mensen dat doen, verandert dat de wereld. "
SDG's en AIESEC
Met deze nieuwe blogreeks wil AIESEC de SDG's wat nader toelichten, omdat ze niet alleen een grote rol spelen bij moderne bedrijven als Philips en Unilever, maar ook bij AIESEC. Binnen onze organisatie zijn al onze Global Volunteer projecten gekoppeld aan een of meer Sustainable Development Goals. Om deze nieuwe serie af te trappen, wil ik het een beetje hebben over SDG nummer 3, goede gezondheid en welzijn.
SDG 3
Doelstelling 3 van de duurzame ontwikkeling pakt het probleem van ongelijke toegang tot gezondheidszorg aan. De wereld is nog ver verwijderd van de verwezenlijking van deze gezondheidsgerelateerde SDG. De vooruitgang in de gezondheidszorg is ongelijk tussen maar ook binnen landen. De huidige kloof tussen landen met de kortste en de langste levensverwachting bedraagt bijvoorbeeld 31 jaar.
Sommige van deze problemen op het gebied van de gezondheidszorg zijn in Nederland een minder groot probleem, maar dat betekent niet dat we moeten doen alsof ze niet bestaan. Hier zijn enkele feiten en cijfers van de Verenigde Naties:
Meer dan één op de drie vrouwen heeft ooit in haar leven te maken gehad met fysiek of seksueel geweld, wat zowel op korte als op lange termijn gevolgen heeft voor haar lichamelijke en geestelijke gezondheid en haar seksuele en reproductieve gezondheid.
"7 miljoen mensen sterven elk jaar door blootstelling aan fijne deeltjes in vervuilde lucht.
Zeker 400 miljoen mensen hebben geen basisgezondheidszorg en 40 procent heeft geen sociale bescherming.
Deze cijfers zijn al schokkend. Het eerste geeft ook aan dat een goede gezondheid en welzijn niet alleen te maken heeft met lichamelijke gezondheid, maar ook met een goede geestelijke gezondheid.
Studenten en geestelijke gezondheidsproblemen
Onder studenten zijn psychische problemen niet ongewoon. Het leven kan behoorlijk zwaar zijn voor studenten, met de toegenomen druk om hun studie binnen de gestelde tijd af te ronden, het leven met een krap budget, en gewoon de druk van het jongleren van studie, werk, sociaal leven en het werken aan jouw cv.
Veel voorkomende psychische stoornissen bij leerlingen zijn angststoornissen, depressies en eetstoornissen. In overeenstemming met SDG 3 pakken steeds meer scholen dit probleem aan door een studentenpsychiater te installeren of extra hulp te bieden aan leerlingen wanneer niet alles lukt. Een van de vele obstakels die moeten worden overwonnen is echter de acceptatie. Geestelijke gezondheidsproblemen onder studenten zijn nog steeds een beetje een taboe. Veel studenten die eigenlijk hulp zouden moeten krijgen, schamen zich vaak en houden hun problemen voor zich. Bovendien herkent men de symptomen vaak niet op tijd. Dit taboe moet echter doorbroken worden door er met anderen over te praten en studenten die met een dergelijk probleem te maken hebben te steunen.
Wat moet ik doen?
Dus niet alleen grote bedrijven zouden actief moeten werken aan de SDG's, maar iedereen zou dat moeten doen. Begin gewoon klein en begin te praten over geestelijke gezondheidsproblemen onder studenten.
Dit bericht is geschreven door AIESEC in Nederland. Wij bieden internationale vrijwilligersprojecten en professionele stages met als doel het ontwikkelen van leiderschap bij jongeren.