Een baan in het buitenland; een unieke ervaring die niet alleen goed op een cv staat maar ook voor de rest van het leven bij blijft. Daarom hebben wij vast verschillende zakelijke protocollen op een rijtje gezet waardoor jij er straks nóg meer uit springt bij jouw buitenlandse baan.
1. Werken in Turkije: de host betaald
De rekening delen: in Nederland oogt dit heel gewoon. Waar komt anders de uitdrukking ‘going Dutch’ vandaan? Deze internationale uitdrukking is echter minder bekend in Turkije. Als jij daar wordt uitgenodigd voor een zakelijk diner móét de host die het organiseert betalen, vaak uit eigen portemonnee. Als beleefde zakenman/ vrouw kan jij je blijk van waardering geven door later zelf een diner te organiseren en deze te betalen.
2. Werken in Bolivia: liever eerst wat small talk tijdens een zakelijk diner
Ga jij werken in Bolivia? Hier is met de deur in huis vallen wat betreft zaken doen not done. Sociale en soms zelfs persoonlijke onderwerpen worden aan het begin van het diner of de zakelijke bijeenkomst besproken, nog voordat het zakelijke aan bod komt. Pas wanneer de host zélf over de zaken begint, mag hier over gesproken worden.
3. Werken in Rusland: hoe geduldig ben jij?
Direct tot zaken komen; in Rusland lijkt dit eveneens niet de grootste prioriteit. Hier worden vragen van zakenpartners uit andere landen niet direct beantwoord. Dit om te testen hoe geduldig jij bent. Dit geduld zit eveneens in het wachten voor afspraken. Veel Russen zullen zelf later komen, maar als internationale zaken partner scoor jij punten door op tijd te komen en netjes te wachten tot zij er zijn. Wanneer zij dit merken zullen zij het geduld waarderen en daarna eveneens op tijd komen.
4. Werken in China: driemaal is scheepsrecht
Zakelijke geschenken, in sommige landen een gewoonte in andere landen helemaal niet. In China hebben zij op een eigen manier een combinatie van deze twee uiterste samen gebracht. Dit onder het motto ‘driemaal in scheepsrecht’. Een geschenk voor de host meenemen wordt zeker gewaardeerd. Echter; de eerste twee keer wordt dat wordt dit geschenk geweigerd. Blijf het geschenk aanbieden want bij de derde keer zullen ze het aannemen.
5. Werken in Japan: een visitekaartje zonder Japanse tekst is geen visitekaartje
Een visitekaartje met jouw gegevens wordt in Japan als zeer belangrijk en noodzakelijk ervaren. Echter; met alleen informatie in het Engelse op dat kaartje scoor je minder punten. Door er eveneens informatie in het Japans op te zetten zullen ze het kaartje sneller aannemen. Zorg er voor dat je bij het uitwisselen van kaartjes beide handen tegelijkertijd gebruikt om het kaartje aan te geven. Toon bij het uitwisselen de Japanse kant van het kaartje aan de bovenkant, dit zien de Japanners als respect voor hun cultuur en taal.
6. Werken in Brazilië: negeer het idee van een persoonlijke ruimte
Zaken doen of professioneel zijn; dit betekent in veel gevallen afstand houden tot de zakenpartner of jouw werkgever. Dit is echter niet het geval in Brazilië; hier wordt bijvoorbeeld dicht bij een zaken partner staan als iets onderdeel van het zaken doen gezien. De Braziliaanse zaken partner bepaald de afstand door zelf een stap naar voren of achter te doen. Bepaal je dit als niet Braziliaan zelf? Dan wordt dit als niet respectvol beschouwd.
7. Werken in de Verenigde Arabische Emiraten: enkel en alleen de rechterhand gebruiken
In deze cultuur wordt de linkerhand als gezien als een hand voor lichamelijke hygiëne en niet als het uitwisselen van visitekaartjes of andere zakelijke bijkomstigheden. Wil jij een papier of dossier aangeven? Koffie inschenken? Het gebruik van de linkerhand beschouwd men hier als verboden.
8. Werken in India: respect voor de koe
De koe is heilig in India: wie in India over straat loopt ziet de respect van de bevolking voor dit dier, door onder andere de voorrang die de dieren in het verkeer krijgen. Bij een zakelijk diner is dit culturele aspect eveneens van belang: bestel geen biefstuk of ander vlees van een koe en draag eveneens geen echt leer naar zakelijke besprekingen. Dit wordt als onbeschoft evenaren.
9. Werken in België: geen hand maar ‘lucht kus’
Ga jij werken in België? In België is de tijd nemen voor het begroeten en gedag zeggen onderdeel van het zakelijke protocol. Het schudden van handen wordt daar vaak vervangen door een kus door de lucht, ook bij mensen die je niet of minder goed kent. Mensen die je goed kent krijgen de drie kussen op de wang, eerst rechts, dan links en dan weer rechts.
10. Werken in Finland: vergaderen in een sauna
De sauna: een ‘typische’ Finse uitvinding. In de zakelijke wereld is het belang van de sauna eveneens terug te vinden. Vergaderen in een hete sauna wordt als een optie gezien. Eveneens een goed out of the comfortzone moment. Toon geen schaamte en pitch jou ideeën in 80 graden Celsius. Dit is volgens de Finse cultuur een plek waar de geest helder wordt en waar zo ‘goede ideeën’ bedacht en besproken kunnen worden.